TÍTOL IV. PARADES I ESTACIONAMENTS
CAPÍTOL I. NORMES GENERALS
Article 48. Parada
Als efectes del que disposa aquesta Ordenança, s’entén per parada la immobilització d’un vehicle per un temps inferior a dos minuts.
Qualsevol parada està subjecta a les normes següents:
1. Per norma general, els conductors no poden abandonar els vehicles, però si ho fan per motius excepcionals els han de tenir a l’abast per retirar-los tan bon punt se’ls requereixi o si les circumstàncies ho exigeixen.
2. La parada s’ha d’efectuar arrambant els vehicles a la vorera. Els passatgers han de baixar pel cantó de la vorera, mentre que els conductors poden sortir per la banda contrària sempre que s’assegurin que poden fer-ho sense perill.
3. La parada només es pot fer en aquells llocs en què no es destorba la resta d’usuaris de la via. Així mateix, cal assegurar-se que la parada es fa en els punts que dificulten menys la circulació i, als carrers amb xamfrà, al mateix xamfrà, sense sobresortir de l’alineació de les vorades.
En queden exclosos els casos en què els passatgers dels vehicles que efectuen la parada pateixen malalties greus o tenen mobilitat reduïda. També s’exceptuen els vehicles de neteja urbana i de recollida de residus, així com els altres vehicles dels serveis municipals, si en tenen necessitat i només pel temps imprescindible.
Als carrers urbanitzats que no tenen vorera s’ha de deixar una distància mínima d’1 metre des de la façana més propera.
4. Si hi ha zona d’estacionament en una banda del carrer, la parada s’ha d’efectuar obligatòriament en aquesta zona d’estacionament.
Article 49. Execució de la parada per part del transport públic i del transport discrecional
1. Els autobusos de línies urbanes i interurbanes únicament poden aturar-se per deixar pujar i baixar passatgers a les parades establertes expressament i senyalitzades mitjançant pals, indicadors o marquesines amb senyals integrats.
2. Els vehicles de transport escolar que fan rutes aprovades i autoritzades per l’autoritat municipal i que segueixen itineraris amb parades senyalitzades tenen prohibit explícitament deixar pujar i baixar alumnes fora de les parades establertes expressament.
3. Els taxis només poden esperar passatgers a les parades degudament senyalitzades. Si no n’hi ha, els conductors de taxis han de complir estrictament les normes que, amb caràcter general, aquesta Ordenança estableix en matèria de parada i estacionament de vehicles.
Article 50. Prohibició de parada
Es prohibeix fer parades als llocs i en els casos que constitueixen un risc i que dificulten greument la circulació, sigui perquè són perillosos o perquè els vehicles esdevenen obstacles. Així doncs, es prohibeixen les parades:
1. Als passos de vianants.
2. A les interseccions. També a les proximitats de les interseccions si es dificulta el gir a altres vehicles.
3. Als ponts, als passos a nivell i als túnels. També sota els passos elevats excepte si la senyalització indica el contrari.
4. A les zones destinades a la parada i a l’estacionament del transport públic urbà i a les parades de transport escolar, durant els horaris estipulats i degudament senyalitzats.
5. Als carrils reservats a la circulació del transport públic urbà o als reservats a bicicletes.
6. Als carrils o a les parts de les vies reservats exclusivament a la circulació de determinats usuaris o al seu servei.
7. A les zones d’ús exclusiu per a vianants.
8. Als espais reservats a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
9. Als rebaixos de les voreres destinats al pas de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
10. Sobre les voreres.
11. Sobre els refugis, les illetes, les mitjanes i els altres elements que serveixen per canalitzar el trànsit. També al costat d’aquests elements.
12. Sobre els raïls de tramvies. També a prop dels raïls de tramvies si igualment se’ls entorpeix la circulació.
13. En doble fila.
14. Enmig de la calçada, tret que estigui expressament autoritzat.
15. Als llocs on s’impedeix als altres usuaris de la via veure els senyals de trànsit que els concerneixen.
16. Als revolts o als canvis de rasant quan no hi ha prou visibilitat perquè els vehicles en circulació puguin depassar sense perill els vehicles parats.
17. A l’altura d’altres vehicles parats al costat de la vorera contrària, si s’impedeix o es dificulta la circulació als altres usuaris de la via.
18. Als llocs que disposen de senyalització específica que prohibeix les parades.
19. Als llocs on es pugui causar perill. També als llocs on s’obstaculitzi greument la circulació de vehicles o de vianants.
20. Quan s’obstaculitza l’accés de persones o d’animals als immobles o quan s’impedeix als vehicles utilitzar els espais d’entrada —i de sortida— a guals o a autoritzacions degudament senyalitzats. S’entén que un gual està degudament senyalitzat quan té col·locat el senyal R-308e (estacionament prohibit en gual) (vegeu l’annex 3), quan la vorera ha estat rebaixada per facilitar el pas dels vehicles i quan, tant si està pintada com si no, hi ha una línia groga longitudinal a la calçada, al costat de la vorera i al llarg de tot el gual. Als carrers de prioritat invertida, perquè l’autorització d’entrada i sortida de vehicles s’entengui que està degudament senyalitzada, només cal que hi hagi col·locat el senyal R-308e, atès que en aquests carrers les voreres es troben al nivell de la calçada i no cal rebaixar-les.
21. Quan s’obstaculitza l’accés a edificis, locals i recintes destinats a la celebració d’espectacles o a actes públics, durant les hores en què tinguin lloc aquests esdeveniments. També quan s’obstaculitzen les sortides d’urgència degudament senyalitzades.
22. Quan s’impedeix a altres vehicles degudament parats o estacionats incorporar-se a la circulació.
23. Quan s’impedeix a altres vehicles fer girs autoritzats.
Article 51. Parada en zones escolars: zones «petó i adeu»
1. L’Ajuntament pot establir zones de parada escolar a les proximitats dels centres escolars per tal de facilitar la parada de vehicles durant les hores d’entrada i sortida d’alumnes.
2. Aquestes zones es denominen «petó i adeu» i se senyalitzen amb senyals verticals i horitzontals.
3. Les zones «petó i adeu», delimitades i acotades, tenen la finalitat de permetre a les famílies i als responsables dels infants en edat escolar de portar-los als centres escolars i de passar-los a buscar, sense pertorbar la circulació dels altres usuaris de la via i fent més segurs els espais freqüentats per infants.
4. Tot i que no es pot estacionar a les zones «petó i adeu», sí que es permet fer-hi parades curtes el temps imprescindible per deixar els alumnes o passar-los a buscar. En qualsevol cas, l’estacionament a les dites zones per part dels conductors de vehicles que porten infants als centres escolars s’entén com una ocupació de carril de circulació o com un estacionament en doble fila.
Article 52. Estacionament
Als efectes del que disposa aquesta Ordenança, s’entén per estacionament la immobilització d’un vehicle que no es troba en situació de parada.
Qualsevol estacionament està subjecte a les normes següents:
1. Els vehicles s’han d’estacionar d’acord amb la senyalització horitzontal, vertical i, si no n’hi ha, paral·lelament a la línia de vorada. També es poden estacionar en bateria o en semibateria —perpendicularment o obliquament— si la senyalització ho permet.
2. Si la senyalització d’estacionament es troba al paviment, els vehicles s’han de col·locar dins del perímetre marcat.
3. Els conductors o, en tot cas, els titulars dels vehicles són els responsables de les molèsties i dels danys que ocasionin els seus vehicles. En aquest sentit, els conductors han d’adoptar les precaucions necessàries per impedir que els vehicles es posin en marxa espontàniament, que es desplacin del lloc d’estacionament o que causin molèsties a les persones (per exemple, l’activació de l’alarma) o danys als béns.
4. Els vehicles s’han d’estacionar de manera que quedin col·locats tan a prop de la vorera com sigui possible.
5. A les vies urbanes, els remolcs, els semiremolcs i les caravanes no es poden estacionar separats dels vehicles tractors si no tenen l’autorització corresponent.
6. Els vehicles immobilitzats a la via pública per part de les diferents autoritats administratives o judicials poden ser traslladats al dipòsit municipal de vehicles. Transcorregudes quaranta-vuit hores des de la immobilització, la persona o la institució responsable del vehicle haurà d’abonar indispensablement la taxa corresponent.
7. Els vehicles que pertanyen a una mateixa persona o empresa o els que es troben sota el control d’una mateixa persona o empresa no poden fer un ús abusiu de les zones lliures d’aparcament en benefici particular.
8. Els vehicles estacionats que estan tapats íntegrament amb fundes protectores han de permetre la visió directa de les plaques de matrícula.
9. Si un vehicle roman estacionat durant més de vint-i-quatre hores en un lloc prohibit, s’entén que causa una infracció independent.
Article 53. Prohibició d’estacionament
Es prohibeix estacionar als llocs i en els casos següents:
1. Als llocs que disposen de senyalització específica que prohibeix els estacionaments.
2. Als llocs on també es prohibeix la parada.
3. Als llocs on s’impedeix el pas de vianants.
4. A les voreres, tant si s’ocupen totalment com parcialment.
5. A les zones reservades a la càrrega i descàrrega de mercaderies si no es realitzen operacions d’aquest tipus.
6. Als guals i a les autoritzacions, tant si s’obstrueixen totalment com parcialment.
7. Als carrers urbanitzats sense voreres, excepte als llocs degudament autoritzats i senyalitzats.
8. Als llocs d’estacionament amb limitació horària —de prepagament o gratuïts— habilitats per l’autoritat municipal, quan s’ultrapassa el temps màxim establert.
9. A les zones d’ús exclusiu per a vehicles conduïts o ocupats per titulars d’una targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda.
10. Als carrils reservats a la circulació del transport públic, tant de serveis regulars com discrecionals.
11. A les cruïlles, a les interseccions i a les rotondes.
12. A les vies de doble sentit de circulació que només permeten el pas d’una fila de vehicles per sentit.
13. Als carrers la calçada dels quals té una amplada que només permet el pas d’una fila de vehicles.
14. Als carrers de doble sentit de circulació la calçada dels quals té una amplada que només permet el pas de dos vehicles en paral·lel.
15. A les zones que, eventualment, s’ocupen per a activitats autoritzades. També a les zones que són objecte de reparació, de senyalització, de reordenació, de neteja, de poda i similars. En aquests casos, els avisos i les senyalitzacions provisionals previs s’han de fer amb la màxima anticipació i mai amb menys de quaranta-vuit hores d’antelació, excepte quan calguin intervencions urgents.
16. Al mateix lloc de la via durant un període superior a set dies.
17. Sobre els passos de vianants o als rebaixos de les voreres destinats al pas de persones amb mobilitat reduïda.
18. Sobre les andanes, els refugis, els passejos centrals o laterals i les zones senyalitzades amb franges al paviment. També al costat d’aquests llocs.
19. Sobre les marques viàries que indiquen la posició dels contenidors de recollida de residus.
20. Davant d’elements d’abalisament (tanques, cintes, cons i similars), si la posició dels vehicles n’impedeix la visió o si s’obstaculitza la circulació.
21. Davant de sortides d’emergència. També a les zones de vianants, a les parades de transport públic, a les zones enjardinades, als passos per a ciclistes, als carrils bici, bus, bus-taxi i taxi i a la resta de carrils o parts de les vies reservats exclusivament a la circulació o al servei de determinats usuaris.
22. A prop de tallers de reparació de vehicles, tant si els vehicles ja estan reparats com si estan pendents de ser-ho.
23. A menys de 5 metres de les cantonades si s’obliga els altres conductors a fer maniobres de risc, si es destorba la maniobra de girar a qualsevol tipus de vehicle o si s’impedeix el pas de vianants per travessar el carrer.
24. Fora dels límits senyalitzats als perímetres d’estacionament autoritzats.
25. En plena calçada o quan el vehicle no està col·locat al costat de la vorera de la manera que estableix l’article 52.4.
26. En doble fila, tant si el que hi ha a la primera fila és un vehicle com si és un contenidor, un element de protecció o qualsevol altre objecte.
27. En sentit contrari al de la marxa, tant si és en vials d’un sentit com si és en vials de doble sentit.
28. Quan es dificulta o s’obstaculitza la circulació.
29. Quan s’impedeix o es dificulta la visibilitat del trànsit o dels senyals de trànsit.
30. Quan es crea un risc per a la resta d’usuaris de la via.
31. Quan es dificulta la maniobra de recollida de contenidors.
32. Quan se sobresurt del vèrtex d’un xamfrà o d’una cantonada i s’obliga els altres conductors a fer maniobres de risc.
33. Quan s’aprofita l’estacionament per reparar o fer el manteniment de vehicles sense que hi hagi un motiu d’urgència.
34. Quan s’aprofita l’estacionament per rentar vehicles.
Així mateix, es prohibeix:
35. Estacionar remolcs, semiremolcs i caravanes separats dels vehicles tractors que els arrosseguen.
36. Estacionar vehicles de transport de mercaderies amb una massa màxima autoritzada superior a 12.000 quilograms i amb una longitud superior a 7,5 metres a totes les vies on no poden circular, excepte si s’hi estaciona per realitzar operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies o per deixar pujar i baixar passatgers —sempre que les dites operacions es facin als llocs i durant les hores expressament habilitats o autoritzats mitjançant una resolució.
37. Estacionar vehicles utilitzats per realitzar activitats il·lícites, com ara la venda ambulant no autoritzada o el consum d’alcohol en zones habituals de botellada.
38. Estacionar permanentment vehicles de col·lecció privats que són propietat d’un mateix titular a un o a diversos aparcaments d’una via pública o d’un tram de la via pública. En aquest sentit, només es permet estacionar a la via pública dos vehicles que són propietat d’un mateix titular i, en tot cas, cal complir la norma que prohibeix estacionar un vehicle més de set dies seguits en el mateix lloc de la via pública.
39. Estacionar vehicles al carrer per vendre’ls, per llogar-los o amb finalitats fonamentalment publicitàries si ho fan empreses o si representa un ús intensiu de l’espai públic. Els particulars poden estacionar vehicles per vendre’ls o per llogar-los per un període màxim de set dies i si, prèviament, han demanat permís a l’Ajuntament.
40. Estacionar vehicles amb l’alarma antirobatori connectada si, per circumstàncies sobrevingudes desconegudes, l’alarma es posa en funcionament, molesta als veïns i el propietari del vehicle no està localitzable, especialment en l’horari nocturn comprès entre les deu del vespre i les vuit del matí. Les alarmes instal·lades als vehicles han de complir les especificacions tècniques quant a temps màxim d’emissió per cicle de funcionament, seqüència de repetició i nivells d’emissió màxims que indiquin les certificacions dels fabricants. En tot cas, cal respectar tant el temps màxim d’emissió de tres minuts fins a desconnectar-se com el nivell d’emissió màxim de 85 decibels amb ponderació dB(A), mesurat a 3 metres en la direcció de màxima emissió.
41. Estacionar usant sistemes de reproducció de so audibles des de l’exterior dels vehicles, especialment en l’horari nocturn comprès entre les deu del vespre i les vuit del matí. Aquest ús pot ser sancionat d’acord amb el que estableix l’Ordenança general de l’Ajuntament de Barberà del Vallès per a la convivència i el civisme.
42. Canviar de lloc d’estacionament a la mateixa via pública o al mateix tram de la via pública per esgotar el temps màxim de permanència si s’impedeix la rotació de l’estacionament. S’entén que hi ha reiteració de fets quan els policies locals ja han fet una primera acta de superació del temps màxim de permanència —o de vehicle abandonat—, el vehicle s’estaciona a un altre espai i es torna a superar el temps màxim de permanència.
43. Utilitzar els espais de la via pública destinats a la parada i a l’estacionament de vehicles per tal d’immobilitzar, durant més de vint-i-quatre hores, vehicles d’establiments dedicats a la compravenda, al lloguer, a la reparació, a la rentada i al greixatge de vehicles, així com a la reparació no puntual de vehicles o a qualsevol altra activitat relacionada amb el sector de l’automoció. En qualsevol cas, la responsabilitat dels fets recau sobre els titulars de les dites activitats.
44. Pernoctar a dins del vehicle llevat que aquella pernoctació es dugui a terme quan el vehicle està estacionat en un lloc habilitat a aquest efecte.
Article 54. Estacionament de vehicles de dues o tres rodes
1. Els vehicles de dues o tres rodes —com les motocicletes, els ciclomotors, les bicicletes o els vehicles de mobilitat personal— s’han d’estacionar als espais que els estan reservats específicament. Així, encara que els senyals existents es refereixin només a les motocicletes o als ciclomotors, també afecten la resta de vehicles de dues o tres rodes.
2. Si no hi ha espais d’estacionament reservats a aquests vehicles, les motocicletes, els ciclomotors, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal s’han d’estacionar prioritàriament, sempre que estigui permès, a la calçada: al costat de la vorera, obliquament i ocupant una amplada màxima de 2 metres, de manera que no s’impedeixi l’accés a la via o el pas des de la vorera fins a la calçada.
3. Es prohibeix estacionar les motocicletes i els ciclomotors als espais configurats específicament, per mitjà d’elements físics d’enganxament, per estacionar-hi bicicletes o vehicles de mobilitat personal.
4. Es prohibeix estacionar els vehicles de quatre rodes als espais reservats a l’estacionament de les motocicletes, els ciclomotors, les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal, excepte si hi ha senyals específics que ho permeten.
5. Si no és possible estacionar a la calçada i si, a més, a la zona no hi ha els espais reservats d’estacionament previstos en l’apartat 1, els dits vehicles de dues o tres rodes poden estacionar a les voreres i als passejos de més de 3 metres d’ample d’espai lliure, excepte si hi ha senyals específics que ho prohibeixen. En tot cas, cal tenir en compte les condicions i les prohibicions d’estacionament següents:
a) Els estacionaments s’han de fer de manera obliqua a les vorades, el més a prop possible d’aquestes i respectant una distància de 50 centímetres per no entorpir l’obertura de les portes dels vehicles que hi pugui haver a la calçada, estacionats de manera paral·lela a la vorada. A més, s’ha de deixar un espai suficient entre els vehicles estacionats a la vorera per permetre que una persona hi pugui passar entremig.
b) A l’hora d’estacionar s’ha d’accedir a les voreres i als passejos amb diligència i només es pot utilitzar la força dels motors per salvar els desnivells de les voreres.
c) Quan, si n’hi ha, s’estaciona entre els escocells, es prohibeix ancorar els vehicles als arbres o als altres elements vegetals. En el cas que hi hagi més d’una alineació d’arbres a la vorera, només es pot estacionar entre els escocells més pròxims a la vorada.
d) Les motocicletes i els ciclomotors de més de dues rodes la grandària dels quals fa que superin en amplada l’espai assignat a l’estacionament de motocicletes i de ciclomotors de dues rodes s’han d’estacionar d’acord amb les normes generals d’estacionament de vehicles de quatre rodes.
e) Es prohibeix, en tots els casos, estacionar al costat de la línia de façanes dels edificis. També fer dues línies d’estacionament a les voreres.
f) Es prohibeix estacionar a les places, a les zones enjardinades, als carrers de prioritat per a vianants o als carrers d’ús exclusiu per a vianants, excepte si hi ha senyals específics que ho permeten.
g) Es prohibeix expressament estacionar als espais següents: als trams de voreres i de passejos que coincideixen amb reserves senyalitzades per a persones amb mobilitat reduïda; a les zones de càrrega i descàrrega de mercaderies; a les parades de transport públic; als passos de vianants; davant de sortides de guals o d’autoritzacions; davant de portals o de portes d’accés a edificis, a habitatges i a comerços, i a les zones dotades de senyals específics que prohibeixen les parades i els estacionaments per motius de seguretat.
h) Es prohibeix estacionar ancorant els vehicles al mobiliari urbà, excepte si es tracta de mobiliari instal·lat expressament per a aquest fi. També sobre tapes de registre i de serveis, i a menys d’1 metre de distància de fanals.
Article 55. Regulacions especials d’estacionament
1. Estacionament als carrers urbanitzats sense vorera:
No es poden estacionar vehicles als carrers sense voreres, excepte si hi ha senyals específics que ho permeten. En tot cas, s’ha de deixar una separació d’1 metre entre els vehicles i els immobles, i mai no es poden estacionar vehicles a l’entrada dels immobles.
2. Estacionament als carrers de dos carrils i sentit únic:
Als carrers amb capacitat màxima per a dues files de vehicles i de sentit únic de circulació, els vehicles s’han d’estacionar en una sola banda del carrer, la qual cosa s’ha de senyalitzar degudament.
3. Estacionament en períodes alterns:
a) Quan s’estableix estacionament en períodes alterns, els canvis de costat d’estacionament al final de cada període s’han de fer com a màxim a les nou del matí del primer dia del període següent, sempre que, en fer-ho, no es destorbi la circulació.
b) No es permet estacionar a cap dels dos costats fins que no es permet fer-ho al costat corresponent sense entorpir el trànsit.
c) La senyalització establerta en cada cas preval sobre les normes generals d’aquest article.
Article 56. Regulacions especials d’estacionament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda
1. Els titulars de les targetes d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda expedides per l’organisme competent poden estacionar als llocs que els estan específicament reservats i a les zones d’estacionament amb limitació horària (zona blava) de manera gratuïta. També poden estacionar a altres espais de la via pública si no s’impedeix o es destorba la circulació de vehicles i de vianants, però mai no poden aparcar als llocs en què l’estacionament incorre en alguna de les causes de retirada de vehicles, segons la normativa vigent.
2. Els titulars de les dites targetes poden aparcar els vehicles a les zones d’estacionament amb limitació horària durant dues hores sense haver de pagar la taxa corresponent; a les zones de càrrega i descàrrega de mercaderies, hi poden aparcar durant, com a màxim, trenta minuts. En qualsevol cas, les targetes s’han d’exhibir a la part frontal del parabrisa per la cara anversa i han de ser completament visibles des de l’exterior del vehicle en tot moment.
3. L’Administració local ha de vetllar, mitjançant les accions de seguiment i de vigilància oportunes, perquè es faci un bon ús de les targetes d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. És a dir, ha d’adoptar les mesures necessàries per evitar-ne un mal ús o un ús fraudulent i ha d’establir, quan calgui, les sancions pertinents.
4. El percentatge i el nombre de places d’aparcament de vehicles per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda a cadascun dels carrers que disposen d’espais d’estacionament, siguin del tipus que siguin, s’han de regular discrecionalment, mitjançant un decret de l’alcaldia i en funció del planejament urbanístic o del sistema de circulació de vehicles de cada zona.
5. Si no hi ha cap zona d’estacionament reservada a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda a prop del punt de destinació dels titulars d’una targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, la Policia Local els ha de permetre estacionar als llocs de la via pública des dels quals es destorbi menys la circulació. Tanmateix, aquestes persones no poden aparcar mai als llocs on l’estacionament incorre en alguna de les causes de retirada de vehicles que preveu aquesta Ordenança.
6. Posseir una targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda no suposa, en cap cas, tenir autorització per estacionar a les zones de vianants, als passos de vianants, als llocs i en els supòsits en què es prohibeix parar, als llocs que obstrueixen guals, autoritzacions o sortides d’emergència, a les zones fitades per raons de seguretat pública i als espais que redueixen carrils de circulació.
7. Els titulars de les targetes d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda tenen les obligacions següents:
a) Col·locar la targeta d’aparcament, per la cara anversa, al quadre de comandament del vehicle o adherir-la al parabrisa davanter per l’interior, de manera que es pugui veure i llegir clarament des de l’exterior del vehicle. El document exhibit ha de ser sempre l’original.
b) Identificar-se, si els agents de l’autoritat ho requereixen, mostrant el document nacional d’identitat (DNI), el número d’identificació fiscal (NIF), la targeta de residència o qualsevol altre document identificatiu oficial, sense el qual no es pot fer ús de la targeta d’aparcament. Els menors de catorze anys poden acreditar la seva identitat mostrant el document de reconeixement del grau de la discapacitat.
c) Col·laborar amb els agents de l’autoritat per evitar, en la mesura del possible, els problemes de trànsit que puguin haver ocasionat en exercitar els drets que els confereix la utilització de la targeta d’aparcament.
d) Retornar la targeta d’aparcament caducada en el moment de renovar-la o al final de la seva vigència.
e) Saber que l’ús de la targeta és personal i intransferible, i que no la poden utilitzar ni familiars ni altres persones si no van acompanyats de la persona titular.
f) Utilitzar el document original; la targeta d’aparcament no es pot ni fotocopiar ni manipular.
g) En cas de trasllat de domicili, comunicar als ajuntaments d’origen i de destinació el canvi de localitat.
h) En cas de defunció o d’altres circumstàncies que facin perdre el dret de posseir una targeta d’aparcament, lliurar la targeta a l’entitat local responsable.
i) En cas de pèrdua o de robatori de la targeta, presentar una denúncia a l’entitat local responsable abans de sol·licitar-ne una de nova.
Incomplir aquestes obligacions pot comportar la retirada temporal o la cancel·lació de la targeta d’aparcament, sens perjudici de les sancions previstes per l’ordenament jurídic. Així mateix, utilitzar fraudulentament la targeta d’aparcament, tant si ho fan persones físiques com persones jurídiques, comporta la cancel·lació de la dita targeta, sens perjudici de les sancions previstes per l’ordenament jurídic.
8. S’entén que es fa un ús fraudulent de les targetes d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda en els supòsits següents:
a) Quan s’utilitza la targeta en absència del titular.
b) Quan s’utilitza una targeta amb dades manipulades, o quan s’utilitza una reproducció o falsificació del document original.
c) Quan es reprodueixen o es falsifiquen targetes destinades a la comercialització.
CAPÍTOL II. ESTACIONAMENT REGULAT
Article 57. Definició i normes generals
Les zones d’estacionament regulat mitjançant control horari són espais d’estacionament de vehicles destinats a l’ús comú en règim especial d’estacionament sota regulació horària, els quals s’habiliten a les zones de la ciutat en què és necessària una rotació dels vehicles que ocupen els estacionaments.
Per estacionar a les places regulades pel sistema d’estacionament amb control horari de Barberà del Vallès, tant si es tracta de places subjectes a pagament com si no, cal obtenir prèviament un comprovant horari expedit per l’Ajuntament. Aquest comprovant es pot aconseguir en un parquímetre o per mitjà d’aplicacions electròniques o d’altres sistemes habilitats.
Excepcionalment, les zones d’estacionament regulat amb limitació horària senyalitzades específicament que permeten estacionar durant com a màxim quinze minuts per realitzar gestions imprescindibles en serveis sanitaris o farmacèutics no requereixen l’obtenció prèvia de cap comprovant horari.
Les normes generals d’estacionament amb control horari són les següents:
1. L’Ajuntament pot establir zones d’estacionament regulat mitjançant qualsevol sistema de control horari que permeti ocupar espais de la via urbana senyalitzats amb aquesta finalitat, amb el pagament previ de la taxa estipulada.
2. El control del temps d’estacionament es fa mitjançant un comprovant horari expedit bé per parquímetres instal·lats amb aquesta finalitat bé per altres mitjans determinats per l’Administració municipal. Així mateix, és l’Administració municipal la responsable de fixar els requisits i les característiques tècniques dels aparells i dels comprovants horaris, així com la forma de control, d’explotació i de vigilància de les zones d’estacionament regulat.
3. Les zones d’estacionament regulat s’han de fer compatibles amb les zones d’estacionament lliures i amb les de càrrega i descàrrega de mercaderies. Així mateix, l’horari general d’ús de les zones d’estacionament regulat s’ha d’adaptar a les necessitats del sector on s’estableixen.
4. Les zones d’estacionament regulat s’han de senyalitzar mitjançant indicadors verticals i s’han de delimitar mitjançant marques horitzontals de colors. Cadascun dels colors de les senyalitzacions horitzontals s’associa a una determinada zona d’estacionament, per exemple: zona blava, zona verda, zona de residents i similars.
5. L’horari de les zones d’estacionament regulat s’ha de mostrar a les senyalitzacions verticals i, si n’hi ha, als parquímetres.
6. A les zones d’estacionament regulat només es poden estacionar vehicles de, com a màxim, 1,82 metres d’ample i 5 metres de longitud.
7. Tampoc no s’hi poden estacionar les motocicletes, els ciclomotors i els vehicles de dimensions superiors a les establertes en l’apartat 6.
8. El pagament de la taxa d’estacionament s’ha d’efectuar en agafar el tiquet d’estacionament corresponent als parquímetres instal·lats amb aquesta finalitat. També mitjançant la identificació de la matrícula del vehicle estacionat als parquímetres o mitjançant l’aplicació mòbil.
9. En el cas que s’opti per imprimir el tiquet a què es refereix l’apartat 8, el dit tiquet s’ha d’exhibir a la part frontal del parabrisa i ha de ser completament visible des de l’exterior del vehicle en tot moment. Si, per contra, s’opta per identificar la matrícula del vehicle al parquímetre o per utilitzar l’aplicació mòbil, no cal proveir-se d’un tiquet d’estacionament físic, atès que se’n generarà un de virtual i el sistema de control avisarà els inspectors de la zona d’estacionament regulat corresponent.
10. El temps màxim autoritzat per estacionar en aquestes zones s’ha d’explicitar tant a la senyalització vertical corresponent com als parquímetres i a l’aplicació mòbil (sistema telemàtic).
11. Si el temps d’estacionament del vehicle depassa el que autoritza el comprovant horari, la situació es pot regularitzar abonant l’import que determini l’Ordenança fiscal relativa a la Taxa per l’estacionament de vehicles de tracció mecànica a les vies públiques municipals. Aquesta gestió s’ha de fer al cap de menys d’una hora a través dels parquímetres o des de l’aplicació mòbil (sistema telemàtic).
12. Podran establir-se zones d'estacionament regulat amb sistemes diferents al control horari.
Article 58. Excepcions
Els vehicles que no estan subjectes a la taxa d’estacionament regulada en l’Ordenança a què fa referència l’article 57.11 són els següents:
1. Els autotaxis, quan el conductor hi és.
2. Els vehicles de serveis oficials, degudament identificats i retolats, que són propietat d’organismes de l’Estat, de la comunitat autònoma, dels ajuntaments o d’entitats autònomes i que estan destinats directament i exclusivament a la prestació dels serveis públics de la seva competència, quan realitzen els dits serveis.
3. Els vehicles destinats a l’assistència sanitària del Sistema de la Seguretat Social o de la Creu Roja, així com les ambulàncies, quan presten serveis.
4. Els vehicles proveïts de targetes d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Si bé aquests vehicles no estan subjectes a la taxa regulada en l’Ordenança, sí que ho estan a la limitació de la durada de l’estacionament que estableixi la senyalització corresponent. En qualsevol cas, els vehicles han de portar la targeta original d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, l’han de col·locar a la part frontal del parabrisa i ha de ser completament visible des de l’exterior del vehicle en tot moment.
5. Els vehicles que tenen l’etiqueta ambiental 0 blau (emesa per la Direcció General de Trànsit). Si bé aquests vehicles no estan subjectes a la taxa regulada en l’Ordenança, sí que ho estan a la limitació de la durada de l’estacionament que estableixi la senyalització corresponent. En qualsevol cas, els vehicles han de portar l’etiqueta ambiental 0 blau enganxada al racó inferior dret del parabrisa davanter i ha de ser completament visible des de l’exterior del vehicle en tot moment —si el vehicle no té parabrisa davanter, l’etiqueta s’ha de col·locar en un altre lloc visible. L’Ajuntament podrà modificar aquesta excepció, motivada per la necessitat de promocionar un canvi modal per reduir l’ús de combustibles per a la mobilitat personal, quan el parc de vehicles amb aquest distintiu sigui prou ampli i no calgui aquest incentiu per aconseguir el dit canvi modal.
Article 59. Infraccions
1. Constitueixen infraccions de les normes establertes en aquest capítol els fets següents:
a) Ocupar una plaça d’estacionament sense haver abonat la taxa corresponent, bé als parquímetres amb emissió de tiquet o amb identificació de matrícula, bé a través de l’aplicació mòbil. Si s’opta per imprimir el tiquet, cal col·locar-lo a la part frontal del parabrisa i ha de ser completament visible des de l’exterior del vehicle en tot moment.
b) Ocupar una plaça d’estacionament un cop transcorregut el temps d’estacionament autoritzat segons la taxa abonada.
c) Ocupar més d’una plaça d’estacionament per estacionar un vehicle.
d) Efectuar qualsevol altra ocupació no autoritzada.
e) Estacionar motocicletes, ciclomotors i vehicles de dimensions superiors a les esmentades en l’article 57.6.
f) Ocupar una plaça d’estacionament sense haver abonat la taxa corresponent —bé als parquímetres amb emissió de tiquet o amb identificació de matrícula, bé a través de l’aplicació mòbil— acollint-se als casos d’excepció a què es refereix l’article 58 sense que, en realitat, es tingui dret a aquesta excepció (per exemple, marcar al parquímetre taxa gratuïta per vehicle elèctric sense que el vehicle estacionat sigui elèctric o marcar-hi taxa gratuïta per vehicles de mobilitat reduïda sense disposar de la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda ni tenir dret a obtenir-la).
g) Estacionar en una zona amb limitació horària de, com a màxim, quinze minuts per realitzar gestions imprescindibles en serveis sanitaris o farmacèutics i superar aquest temps.
h) Estacionar vehicles durant més d’una hora sense haver abonat les taxes corresponents o depassar en més d’una hora el temps d’estacionament abonat.
2. Les infraccions exposades en aquest article constitueixen infraccions de les normes de trànsit i, per tant, s’han de sancionar els vehicles estacionats als llocs prohibits.
3. Els encarregats de vigilar les zones d’estacionament regulat són els qui han de denunciar els fets a la Policia Local i els qui, també, han de deixar una còpia dels escrits de denúncia als vehicles infractors. Per la seva banda, la Policia Local (la qual, si cal, també pot denunciar les infraccions en matèria d’estacionaments) és la responsable de tramitar els expedients d’infracció corresponents. En tot cas, els vigilants de les zones d’estacionament, en l’exercici de les funcions que tenen encomanades, tenen la consideració d’auxiliars de la Policia Local.
Article 60. Retirada de vehicles de zones d’estacionament regulat mitjançant control horari
1. Si un vehicle està aparcat en una zona d’estacionament regulat i el conductor o el titular del vehicle no ha abonat la taxa que l’autoritza a estacionar-hi, o si es depassa el triple del temps abonat, les autoritats poden retirar-lo i traslladar-lo al dipòsit municipal.
2. Excepte en casos de sostracció degudament justificats o d’altres formes d’utilització de vehicles en contra de la voluntat dels titulars, les despeses originades com a conseqüència de la retirada del vehicle i del seu posterior dipòsit van a càrrec del titular, de l’arrendatari o del conductor habitual, segons el cas, i s’han d’abonar prèviament a la recuperació del vehicle, sens perjudici del dret de recurs que es té.
CAPÍTOL III. TIPUS DE RESERVA
Article 61. Tipus de reserva
1. L’Ajuntament pot autoritzar, d’ofici o a sol·licitud de les persones interessades, la reserva d’espais de la via pública destinats a estacionaments exclusius sempre que l’interès general ho justifiqui. Les reserves poden ser dels tipus següents:
a) Zones d’estacionament per a vehicles que pertanyen a determinades institucions públiques i a centres de caràcter sociosanitari i/o assistencial, les activitats dels quals inclouen persones amb mobilitat reduïda i farmàcies, entre d’altres. Aquestes zones han de ser d’ús exclusiu, amb limitació horària o sense, i han d’estar constituïdes per dos tipus de senyalització:
- Vertical: mitjançant el senyal d’indicació general R-308 (estacionament prohibit) (vegeu l’annex 3) i una placa complementària col·locada a la part inferior del dit senyal que indiqui la destinació i, si n’hi ha, la limitació horària.
- Horitzontal: mitjançant línies d’estacionament i una marca groga en zig-zag o amb una icona representativa de l’ús al qual es destina l’estacionament reservat.
Un cop s’ha autoritzat la reserva sol·licitada, cal que la persona interessada aboni la taxa o el preu públic que estableixi l’ordenança fiscal corresponent.
b) Zones d’estacionament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. Aquestes zones estan subjectes a les mateixes condicions que les altres, amb les excepcions que es preveuen tant en els articles següents com en la normativa específica.
c) Zones d’estacionament per a càrrega i descàrrega de mercaderies i d’altres materials.
d) Zones d’estacionament regulat o amb limitació horària.
e) Zones d’estacionament reservades a determinades categories de vehicles.
f) Reserves temporals de la via amb motiu de la realització d’actes públics, d’obres, de mudances, de rodatges cinematogràfics, de rodatges televisius o d’esdeveniments similars.
g) Reserves per a punts de recàrrega de vehicles elèctrics (PRVE).
h) Reserves per a vehicles que duen a terme operacions de càrrega i descàrrega de materials de construcció amb llicència municipal i amb autorització de l’Ajuntament.
i) Reserves per preservar els accessos i les sortides d’emergència als locals de pública concurrència i als edificis, quan calgui garantir la seguretat col·lectiva.
2. La resta de reserves d’estacionament s’han de concedir discrecionalment tenint en compte les incidències que generen en el trànsit, l’afluència de parades de vehicles davant d’aquests espais, les necessitats col·lectives o qualsevol altra circumstància que les faci necessàries.
Article 62. Reserva de parada o d’estacionament per a transport públic de passatgers
1. L’Administració municipal ha de determinar els llocs on s’han de situar les parades de transport públic.
2. Les parades dels vehicles de transport públic s’han de fer als llocs determinats per l’Ajuntament i no s’hi pot romandre més temps del necessari per deixar pujar i baixar passatgers, excepte a les parades senyalitzades com a origen o final de línia.
3. Els conductors dels vehicles de transport públic han d’ocupar obligatòriament les parades per deixar pujar i baixar els passatgers, i mai no ho han de fer enmig de la calçada, si és que la distribució de la via ho permet.
4. Els concessionaris de transport públic han d’informar els usuaris de les modificacions que afecten les línies i les parades.
5. Els taxis només poden estar-se a les parades de transport públic que tenen destinades quan esperen passatgers. A més, en cap moment el nombre de vehicles no pot ser superior a la capacitat de les parades.
Article 63. Reserva per a contenidors
1. Es prohibeix estacionar vehicles als espais destinats als contenidors municipals de recollida de residus o àrees delimitades de deposició de residus, així com ocupar les àrees que hi ha al costat d’aquestes zones destinades a la lliure circulació; s’entén que l’ocupació d’aquestes àrees és estacionament en doble fila.
2. També són objecte d’infracció els estacionaments que envaeixen parcialment les zones de reserva, especialment si impedeixen als serveis corresponents el buidatge dels contenidors municipals de recollida de residus o la deposició de residus per part de la ciutadania.
Article 64. Reserva per a serveis d’emergència i per a serveis oficials
L’alcaldia pot disposar de les zones de reserva per a serveis d’emergència i per a serveis oficials quan aquestes zones no han estat determinades per una disposició legal expressa. Així mateix, només els vehicles expressament autoritzats per la mateixa autoritat que ha establert les zones de reserva poden utilitzar els dits espais; en aquests casos, cal deixar a l’interior dels vehicles, en un lloc visible, el distintiu corresponent.
CAPÍTOL IV. RESERVES TEMPORALS DE LA VIA
Article 65. Obligació de sol·licitar autorització
1. L’ocupació del domini públic per causa d’activitats, d’instal·lacions o d’ocupacions generals requereix, amb caràcter general, obtenir una llicència o una autorització.
2. Generalment, l’autorització s’ha de concedir a instància de part mitjançant un escrit presentat amb una antelació mínima d’un mes, segons el que estableix l’Ordenança general de l’Ajuntament de Barberà del Vallès per a la convivència i el civisme, o de dos mesos en el cas que es requereixi un projecte per a la data en la qual es necessita la reserva, en els termes i pels mitjans legalment establerts.
3. Les sol·licituds han d’anar acompanyades dels documents que, en cada cas, determinin tant els articles d’aquesta Ordenança com les instruccions i les resolucions que, a aquest efecte i amb caràcter general, pugui dictar l’òrgan competent.
Article 66. Reserva d’estacionament per a obres o per a construccions
1. En la construcció d’edificis de nova planta, així com en qualsevol obra de reforma total o parcial, de demolició, d’excavació o de canalització que requereixi una llicència urbanística municipal, les persones o les entitats que la sol·licitin han d’acreditar que disposen d’espai suficient a l’interior de les obres per realitzar les operacions de càrrega i descàrrega de materials.
2. Si això no és possible, les zones de reserva d’estacionament per a obres o per a construccions s’han de concedir amb una petició motivada prèvia, i cal acreditar mitjançant els informes tècnics pertinents que no és possible reservar espai dins del recinte de les obres.
3. L’autoritat municipal, en vista de la documentació aportada, ha de determinar si la concessió sol·licitada és procedent i, en cas afirmatiu, establir les condicions corresponents en cada cas. Així mateix, si es concedeix la concessió cal complir el que estableixen l’article 17 del Reial decret 505/2007, del 20 d’abril, pel qual s’aproven les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació de les persones amb discapacitat per a l’accés i utilització dels espais públics urbanitzats i edificacions i l’article 39 de l’Ordre VIV/561/2010, de l’1 de febrer, per la qual es desenvolupa el document tècnic de condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i utilització dels espais públics urbanitzats.
4. En l’autorització municipal que es concedeixi fora del recinte de l’obra, s’hi han d’indicar les hores d’accés i les de càrrega i descàrrega per als diferents tipus de vehicles.
5. Les reserves autoritzades per a aquest ús o per a qualsevol altre comporten el pagament de la taxa o el preu públic que estableixi l’ordenança fiscal corresponent.
Article 67. Reserva per a contenidors de residus de construcció
1. Per instal·lar contenidors i sacs de residus de construcció i de demolició a la via pública cal disposar d’una autorització municipal i abonar la taxa o el preu públic que estableixi l’ordenança fiscal corresponent.
2. Les operacions específiques d’instal·lació, de retirada, de canvi o de substitució d’aquests contenidors i sacs només es poden realitzar els dies feiners, de dilluns a dissabte i en el període comprès entre les vuit del matí i les deu del vespre. No obstant això, en casos excepcionals i amb una sol·licitud motivada prèvia aquestes operacions es poden autoritzar en horaris i en dies diferents dels assenyalats.
3. Els contenidors i els sacs no poden quedar instal·lats a la via pública els diumenges i els dies festius, excepte si es té una autorització expressa per fer-ho.
4. El sol·licitant és responsable de retirar i buidar els contenidors i els sacs de residus de construcció amb la freqüència necessària per evitar la deposició de residus per part de tercers, així com de retirar-los definitivament un cop finalitzada l’obra. També és responsable de reparar els possibles danys causats a l’espai públic ocupat i de netejar-lo i deixar-lo en les condicions inicials.
Article 68. Autorització de reserva per a rodatges
1. No es poden dur a terme rodatges publicitaris, de pel·lícules, de documentals i similars a la via pública sense una autorització expressa dels serveis municipals competents, els quals han de determinar, en el permís corresponent, les condicions en què s’han de realitzar els rodatges quant a durada, horari, elements a utilitzar, vehicles i estacionament.
2. L’autorització s’ha de sol·licitar amb un mínim de quinze dies d’antelació a la data prevista de rodatge.
3. La concessió de l’autorització comporta haver d’abonar la taxa o el preu públic que, a aquest efecte, estableixi l’ordenança fiscal corresponent.
Article 69. Excepció a l’autorització de reserva per a rodatges
Quan el rodatge no necessita l’acotació d’espais destinats al trànsit de vehicles i de vianants, quan no cal l’ús d’equips electrotècnics, quan no es dificulta la circulació de vehicles i de vianants, i quan l’equip de treball no supera les cinc persones, no és necessari sol·licitar una autorització, sinó que n’hi ha prou amb la simple comunicació de realitzar el rodatge.
Article 70. Reserva d’estacionament al voltant de monuments o en zones de gran afluència de vehicles i de vianants
1. Les ocupacions del domini públic al voltant de monuments històrics artístics o en zones d’afluència massiva de vehicles i de vianants en què es puguin esdevenir riscos o perills tant per al trànsit rodat com per als vianants en general s’han d’autoritzar o denegar atenent en cada cas a les circumstàncies constatades en els informes tècnics corresponents. A més, aquests informes han de tenir en compte els passos de vianants, els accessos a locals de pública concurrrència, les sortides d’aquests locals, les parades de transport públic, els guals i la visibilitat dels senyals de trànsit, entre d’altres.
2. Els titulars de les autoritzacions atorgades estan obligats a mantenir en perfecte estat de salubritat i d’higiene les zones autoritzades, així com a reposar el paviment i arreglar els desperfectes ocasionats a conseqüència de l’ocupació de la via o de l’activitat desenvolupada.
Article 71. Reserves derivades de proves esportives, d’exhibicions pirotècniques i d’altres esdeveniments
1. Les proves esportives que tenen com a finalitat competir en espai o en temps, així com les marxes ciclistes o els altres esdeveniments esportius que es volen dur a terme a la via pública no es poden realitzar sense l’autorització prèvia dels serveis municipals competents, els quals han de determinar les condicions en què s’han de realitzar els esdeveniments quant a horari, itinerari i mesures de seguretat. A més, l’autorització ha de ser expedida de conformitat amb les normes que estableix l’annex II del Reglament general de circulació, les quals han de regular aquestes activitats.
2. Si es duen a terme exhibicions pirotècniques i el radi de seguretat que s’ha d’establir, amb independència del contingut net explosiu (NEC) declarat i de la categoria del producte a disparar, afecta les vies de competència municipal, les entitats que les organitzen han de comunicar aquesta circumstància a l’Àrea de Seguretat Ciutadana de l’Ajuntament de Barberà del Vallès per tal que la Secció de Protecció Civil en tingui coneixement i la valori. La comunicació s’ha de fer amb una antelació mínima de deu dies, sens perjudici dels tràmits que s’hagin d’emprendre davant d’altres administracions competents en la matèria.
3. Qualsevol altre esdeveniment o activitat que suposi l’afectació d’una o de diverses vies públiques ha de disposar igualment d’una autorització prèvia dels serveis municipals competents, els quals han de determinar les condicions en què s’han de realitzar els esdeveniments quant a horari, itinerari i mesures de seguretat.
Article 72. Reserva d’una via pública com a zona de vianants amb caràcter temporal
1. Si hi ha raons que fan aconsellable reservar totalment o parcialment una via pública com a zona de vianants amb caràcter temporal, l’autoritat competent o l’òrgan delegat hi pot prohibir o limitar la circulació i l’estacionament de vehicles, amb la senyalització oportuna prèvia.
2. Els agents de l’autoritat, excepte quan la circulació es prohibeixi de manera general, han de valorar i establir el moment en què han de circular els vehicles que:
a) Surten d’un garatge situat a la zona o s’hi dirigeixen, així com els que surten d’una zona d’estacionament autoritzat que es troba dins d’una zona de vianants.
b) Porten persones que estan malaltes o persones amb mobilitat reduïda a un immoble de la zona o els van a buscar, siguin vehicles particulars o vehicles de transport públic regular.
3. En qualsevol cas, les limitacions i les prohibicions imposades no afecten els vehicles dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i de salvaments, els de la policia, els sanitaris, les ambulàncies i, en general, els vehicles que són necessaris per a la prestació de serveis públics.
CAPÍTOL V. RESERVES PER A PUNTS DE RECÀRREGA DE VEHICLES ELÈCTRICS
Article 73. Reserva d’estacionament per a la recàrrega de vehicles elèctrics
L’Ajuntament ha de vetllar perquè a la via pública hi hagi punts de recàrrega de vehicles elèctrics i, amb aquesta finalitat, pot atorgar les autoritzacions per instal·lar-los, d’acord amb la legislació vigent. També poden instal·lar aquests punts l’Ajuntament mateix o altres ens supramunicipals.
L’objecte de les reserves d’estacionament per a la recàrrega de vehicles elèctrics és facilitar l’estacionament dels vehicles que necessiten utilitzar la infraestructura de recàrrega instal·lada a la via pública.
Article 74. Ús
Només els vehicles elèctrics (inclosos els de rang estès) i els vehicles híbrids endollables poden utilitzar les reserves d’estacionament per a la recàrrega de vehicles elèctrics, i l’estacionament en aquestes reserves queda vinculat exclusivament a la recàrrega elèctrica activa en un punt de recàrrega instal·lat a la via pública. Aquesta recàrrega es limita al temps màxim que determini la senyalització vertical, en la qual es pot, igualment, especificar un horari d’ús exclusiu per a vehicles de servei públic.
Els vehicles no poden romandre estacionats als punts de recàrrega de vehicles elèctrics un cop finalitzat el temps de recàrrega, de la mateixa manera que no es poden fer servir els dits punts per a finalitats que no siguin les de recarregar els vehicles. En el cas que es produeixin algunes d’aquestes circumstancies, els vehicles seran retirats de manera immediata.
Article 75. Procediment
L’establiment de les reserves d’estacionament per a la recàrrega de vehicles elèctrics s’ha de fer en funció de la localització dels punts de recàrrega instal·lats a la via pública i de la demanda, la dotació i l’ús potencial dels punts, amb l’anàlisi prèvia de les circumstàncies particulars de cada zona i de cada emplaçament en concret.
Article 76. Senyalització
L’establiment de les reserves d’estacionament per a la recàrrega de vehicles elèctrics requereix col·locar la senyalització vertical corresponent, sens perjudici de la senyalització horitzontal necessària per facilitar la identificació de les dites reserves (vegeu l’annex 3).
CAPÍTOL VI. CÀRREGA I DESCÀRREGA
Article 77. Reserva d’estacionament per a la càrrega i descàrrega de mercaderies
Les reserves d’estacionament per a la càrrega i descàrrega de mercaderies a les diverses zones de la ciutat es regulen en funció de la necessitat.
Es reserven estacionaments als vehicles que realitzen operacions de càrrega i descàrrega de materials de construcció per a obres que tenen llicència municipal o que han obtingut una autorització municipal per circumstàncies justificades i que en cap cas representen un obstacle per a la via pública o posen en perill la seguretat del trànsit de vehicles i de vianants.
Les reserves estables d’estacionament per a la càrrega i descàrrega de mercaderies es regulen en l’article 79.
Article 78. Senyalització
S’ha de concretar si les reserves d’estacionament per a la càrrega i descàrrega de mercaderies són d’horari permanent o limitat, així com si regeixen tots els dies de l’any o només els dies feiners. Aquestes zones també s’han de senyalitzar tant verticalment com horitzontalment, d’acord amb el que disposa la normativa vigent.
Els guals i les autoritzacions d’ús de la vorera han d’estar convenientment senyalitzats. Així mateix, es poden establir horaris d’utilització dels guals i de les autoritzacions de conformitat amb la normativa que estableixi l’ordenança fiscal corresponent.
Article 79. Normes generals
Les zones d’estacionament reservades a la càrrega i descàrrega de mercaderies només es poden utilitzar per dur a terme aquest tipus d’operacions, i només estan autoritzats a ocupar-les els vehicles construïts específicament per al transport de mercaderies que disposen d’una autorització de transports concedida per l’òrgan competent.
No obstant això, també poden utilitzar les zones d’estacionament reservades a la càrrega i descàrrega els vehicles construïts específicament per al transport de mercaderies que, tot i no disposar de cap autorització de transports, sí que disposen d’una zona de càrrega útil a l’interior de l’habitacle, diferent del portaequipatges, i sempre que facin les operacions de càrrega o descàrrega pertinents.
Igualment, les persones titulars de les targetes d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda expedides per l’òrgan competent poden utilitzar aquestes reserves d’estacionament, però només hi poden romandre el temps imprescindible, sense excedir mai els trenta minuts. A més, les targetes s’han d’exhibir a la part frontal del parabrisa i han de ser completament visibles des de l’exterior dels vehicles en tot moment.
El temps màxim permès per estacionar en aquest tipus de reserves és el mínim imprescindible per fer les operacions de càrrega i descàrrega pertinents, i no es permet perllongar-les injustificadament.
En els casos en què, pel volum d’usuaris o per altres qüestions d’interès públic, es fa necessari aplicar una limitació del temps per facilitar que tothom pugui fer ús de les zones d’estacionament reservades a la càrrega i descàrrega de mercaderies, l’Ajuntament pot establir els períodes màxims d’utilització oportuns —la qual cosa s’ha d’especificar convenientment a la senyalització—, així com establir els mitjans adequats per controlar la limitació del temps.
Si els senyals de les zones d’estacionament reservades a la càrrega i descàrrega de mercaderies no indiquen el contrari, en general l’horari de vigència de les reserves és de vuit del matí a vuit del vespre els dies feiners, de dilluns a dissabte, excepte si es té una autorització expressa de l’autoritat competent. Fora d’aquests horaris, les zones reservades a la càrrega i descàrrega són d’estacionament lliure.
La càrrega i descàrrega de mercaderies s’ha de realitzar a l’interior dels locals comercials i industrials sempre que aquests locals tinguin les condicions adequades per fer-ho. Si les condicions dels locals comercials i industrials no permeten la càrrega i descàrrega de mercaderies, les operacions s’han de realitzar a les zones reservades a aquesta finalitat durant el temps imprescindible.
Article 80. Prohibició
No es permet, sota cap circumstància, realitzar operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies als llocs on es prohibeixen les parades.
Article 81. Operacions de càrrega i descàrrega
1. Les mercaderies, els materials i els objectes que s’han de carregar i descarregar no es poden deixar a terra, sinó que s’han de traslladar directament des del vehicle fins a l’immoble o a l’inrevés.
2. Les operacions de càrrega i descàrrega s’han de realitzar amb la màxima celeritat, tant si es duen a terme en un lloc de la via pública reservat específicament a la càrrega i descàrrega com si es realitzen fora dels espais destinats a l’estacionament.
3. Les dites operacions s’han de realitzar amb les precaucions degudes per evitar sorolls innecessaris; és obligatori deixar la vorera neta un cop s’han acabat.
4. Les mercaderies s’han de carregar i descarregar pel costat del vehicle més proper a la vorera i s’han d’utilitzar els mitjans necessaris per agilitar l’operació, procurant no dificultar la circulació de vehicles i de vianants.
5. La càrrega i descàrrega de mercaderies s’ha de fer dins de l’horari establert, a les zones fixades per l’Ajuntament i mitjançant vehicles preparats expressament segons la normativa vigent. En cap cas aquests vehicles no poden ser turismes i, a més, han de disposar d’un espai diferenciat al maleter.
6. El control del temps d’estacionament a les reserves de càrrega i descàrrega es pot fer mitjançant un disc de control horari (en aquest cas, els vehicles l’han de col·locar en un lloc visible) o qualsevol altre sistema determinat per l’Ajuntament, incloses les aplicacions mòbils destinades a aquest efecte (sistema telemàtic).
7. És una infracció estacionar vehicles a les places d’aparcament reservades a la càrrega i descàrrega sense haver-se donat d’alta ni haver-se registrat a l’aplicació mòbil corresponent, sempre que el municipi disposi d’aplicacions d’aquesta mena i que aquesta aplicació sigui l’únic sistema disponible per controlar el temps d’estacionament als espais de càrrega i descàrrega de mercaderies.
8. Els vehicles han de romandre amb el motor apagat mentre es duen a terme les operacions de càrrega i descàrrega.
Article 82. Usuaris
Les zones reservades a les operacions de càrrega i descàrrega poden ser utilitzades pels vehicles i en les condicions que estableix l’article 79 i els següents.
Article 83. Utilització de mitjans mecànics
Per descarregar pedres, ferros i altres mercaderies pesants cal utilitzar els mitjans mecànics adequats per tal d’evitar que el paviment es deteriori i que es produeixin sorolls o altres molèsties que afectin el veïnat. Si s’utilitzen carretons mecànics, cal tenir cura a l’hora d’usar-los i s’ha de donar preferència als vianants que utilitzin la vorera.
Article 84. Vehicles blindats de transport de cabals
Per raons de seguretat, els vehicles blindats de transport de cabals poden fer parades als llocs prohibits durant el temps estrictament necessari per fer les operacions de lliurament i de recepció corresponents, sempre que no hi hagi llocs d’estacionament a prop que permetin fer-les correctament.
En qualsevol cas, els conductors de vehicles blindats han de seguir en tot moment les indicacions i les instruccions dels policies locals, i mai no poden estacionar sobre la vorera.
Article 85. Autorització municipal
Per realitzar qualsevol tipus de càrrega i descàrrega que no sigui cap de les esmentades en els articles precedents cal l’obtenció prèvia d’una autorització municipal.
0 comentaris