TÍTOL II. COMPORTAMENT A LA VIA PUBLICA
CAPÍTOL I. NORMES GENERALS
Article 12. Normes generals
1. Tots els usuaris de la via estan obligats a comportar-se de manera que no entorpeixin indegudament la circulació, causin perill, perjudicis o molèsties innecessàries a les persones, ni tampoc danys als béns. A més, estan obligats a complir diligentment les disposicions de l’autoritat municipal en matèria de circulació de vehicles, vianants i seguretat viària, i també les indicacions dels policies locals en l’exercici de les funcions que tenen encomanades.
2. Per evitar els riscos que comporta la utilització de vehicles, els titulars i, si escau, les persones que els arrenden tenen el deure d’actuar amb la màxima diligència. També tenen el deure de mantenir els vehicles en les condicions legals i establertes reglamentàriament, sotmetent-los als reconeixements i a les inspeccions que pertoquin i impedint que persones que no tenen el permís de conduir o la llicència de conducció corresponent els condueixin. Els titulars dels vehicles tenen, a més, les obligacions següents:
a) Facilitar a l’Administració la identificació del conductor del vehicle en el moment que es comet una infracció. Les dades proporcionades han d’incloure el número del permís de conduir o de la llicència de conducció de la persona per poder identificar-la en el Registre de conductors i infractors. Si el conductor no figura inscrit en aquest Registre, el titular ha de disposar de la còpia de l’autorització administrativa que l’habilita a conduir per Espanya i l’ha de posar a disposició de l’Administració quan li sigui requerida. Si el titular és una empresa de lloguer de vehicles sense conductor, la còpia de l’autorització administrativa es pot substituir per la còpia del contracte d’arrendament.
b) Impedir que el vehicle sigui conduït per persones que no tenen el permís de conduir o la llicència de conducció corresponent.
3. Per la seva banda, els conductors estan obligats a tenir i a portar el permís de conduir o la llicència de conducció vàlid, així com el permís de circulació del vehicle i la targeta d’inspecció tècnica o el manual de característiques. A més, han d’exhibir tota aquesta documentació davant dels agents de l’autoritat que els la sol·licitin, d’acord amb el que es determina reglamentàriament.
4. Finalment, els usuaris de les vies que estan implicats en un accident, el presencien o en tenen coneixement estan obligats a:
a) Detenir-se tan aviat com puguin sense crear perill per a la circulació.
b) Auxiliar o sol·licitar auxili per atendre les víctimes, si n’hi ha, i col·laborar per evitar mals o danys majors. Igualment, restablir, en la mesura del possible, la seguretat de la circulació; esclarir els fets, i intentar mantenir, en el lloc de l’accident i fins que arribin els agents de l’autoritat, la seguretat de la circulació.
c) Intentar evitar, en el supòsit que hi hagi persones ferides i sempre que no es posi en perill la seguretat de la circulació, la modificació de l’estat de les coses i la desaparició de les empremtes que podrien resultar útils per determinar la responsabilitat de l’accident.
d) No abandonar el lloc de l’accident fins que hi arribin els agents de l’autoritat, si no és que les ferides produïdes són lleus, no necessiten assistència i cap de les persones implicades la sol·licita.
e) Facilitar les dades necessàries sobre la pròpia identitat si ho demanen altres persones implicades en l’accident.
f) Sotmetre’s a les proves que indiquin els agents de l’autoritat per comprovar l’índex d’alcoholèmia o la presència de drogues, estupefaents, productes psicotròpics i estimulants o altres substàncies anàlogues a l’organisme.
Article 13. Obligacions de conductors i de titulars de vehicles
1. Els conductors de vehicles han de conduir amb diligència i precaució, i no s’han de distreure per evitar danys, siguin propis o aliens. Tampoc no s’han de posar en perill a si mateixos i no han de posar en perill ni els altres ocupants dels vehicles ni la resta d’usuaris de la via. A més, els conductors han de comprovar que les plaques de matrícula dels seus vehicles es poden llegir i identificar sense dificultats.
2. Es prohibeix, d’una banda, conduir utilitzant auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so i telèfons mòbils; de l’altra, conduir amb menors d’una alçada inferior a 135 centímetres situats als seients davanters del vehicle.
3. Excepcionalment, els menors amb una alçada inferior a 135 centímetres poden ocupar el seient davanter —sempre utilitzant els sistemes de retenció infantil homologats i degudament adaptats a la seva talla i al seu pes— en els casos següents:
a) Quan el vehicle no disposa de seients posteriors.
b) Quan tots els seients posteriors estan ocupats pels menors a què es refereix l’apartat 2.
d) Quan no és possible instal·lar als seients posteriors tots els sistemes de retenció infantil.
4. Si, així doncs, un menor amb una alçada inferior a 135 centímetres ocupa el seient davanter —i en el cas que el vehicle disposi de coixí de seguretat frontal— els sistemes de retenció només es podran orientar cap endarrere si el coixí de seguretat ha estat desactivat.
5. Els conductors de vehicles, de cicles i de vehicles de mobilitat personal que superen la taxa d’alcohol a la sang fixada reglamentàriament i els que han ingerit o incorporat al seu organisme drogues, estupefaents, productes psicotròpics i estimulants o altres substàncies anàlogues no poden circular per les vies urbanes.
6. D’acord amb el que estableix el Reglament general de circulació, tots els conductors de vehicles, de cicles i de vehicles de mobilitat personal estan obligats a sotmetre’s a les proves previstes reglamentàriament per detectar possibles intoxicacions. Aquesta obligació recau igualment sobre els usuaris de la via quan estan implicats en algun accident de circulació.
CAPÍTOL II. VIANANTS
Article 14. Normes generals
1. Els vianants han de circular per les voreres i, si no n’hi ha, el més a prop possible de les façanes, preferentment per la dreta i extremant les precaucions a les entrades i a les sortides dels vehicles.
2. A les vies urbanes sense voreres o amb voreres que no permeten el pas simultani de dues persones s’han d’extremar les precaucions i cal cedir el pas als vianants que, ateses les seves circumstàncies, tenen més dificultats per transitar. En tot cas, s’ha de circular a prop de les façanes dels immobles.
3. Les calçades s’han de travessar pels passos senyalitzats mitjançant senyalització semafòrica, vertical o horitzontal i, si no n’hi ha, cal travessar perpendicularment a la línia de vorada, el més a prop possible de les cruïlles i després d’assegurar-se que no s’acosta cap vehicle. Sigui com sigui, s’han d’extremar les precaucions i els vianants s’han d’esperar a la vorera i no a la calçada.
4. Els vianants tenen prioritat per travessar els carrils bici habilitats sobre la vorera, però no hi poden romandre ni caminar. Per la seva banda, els conductors de cicles i de vehicles de mobilitat personal han de respectar sempre la preferència de pas dels vianants que travessen els dits carrils.
5. Les persones aturades a les voreres a prop de locals de pública concurrència, perquè s’esperen o per qualsevol altra circumstància, s’han de col·locar en fila o en renglera, el més a prop possible de l’edifici, sense interferir en el pas de la resta de vianants i sense envair la calçada. Així mateix, es prohibeix provocar molèsties a la resta d’usuaris de la via, siguin vianants, vehicles, cicles o vehicles de mobilitat personal.
6. Fora de les zones urbanes, els vianants han de circular el més a l’esquerra possible a totes les vies en què no existeix un espai reservat especialment als vianants, i han de portar un dispositiu lluminós o reflector.
7. Els conductors de cicles menors de dotze anys es consideren vianants a tots els efectes i han de circular per les voreres o per les parts de la via que els estan reservades, mantenint en tot moment la velocitat del pas d’una persona. En cas de circular per una vorera molt transitada, han de baixar del vehicle i continuar caminant. A les voreres, els vianants sempre tenen prioritat sobre qualsevol artefacte o mitjà de locomoció. En qualsevol cas, es prohibeix als conductors de cicles agafar-se a altres vehicles per fer-se arrossegar, fer competicions de velocitat, fer exhibicions entre diferents vehicles i usuaris i utilitzar els cicles si comporta fer malbé el mobiliari urbà.
Article 15. Passos de vianants i passos per a ciclistes
1. Els passos de vianants per travessar la calçada s’han de senyalitzar horitzontalment mitjançant una sèrie de línies blanques de 50 centímetres d’ample cadascuna, disposades en bandes paral·leles a l’eix de la calçada per formar un conjunt transversal. Si els passos de vianants travessen una via ciclista, els senyals s’han de conformar amb franges de 25 centímetres. Cal emprar pintura antilliscant per fer les marques.
2. En els passos de vianants semaforitzats, la senyalització horitzontal es pot conformar amb dues alineacions de marques de 50 per 50 centímetres, blanques, antilliscants i separades 50 centímetres entre si.
3. Els passos per a ciclistes per travessar la calçada s’han de senyalitzar horitzontalment amb dues alineacions de marques de 25 per 25 centímetres, blanques, antilliscants i separades 25 centímetres entre si, i es poden complementar amb semàfors específics per a bicicletes. Si un pas per a bicicletes està en paral·lel i adossat a un pas de vianants que està semaforitzat però que no disposa de semàfor específic per a bicicletes, el pas de les bicicletes s’ha de regir, mentre no s’instal·la la semaforització específica, pels senyals destinats als vianants. En els passos per a ciclistes no semaforitzats, la senyalització horitzontal s’ha de completar amb altres senyals verticals de perill (P-22 o perill per la proximitat d’un pas per a ciclistes), sempre que sigui necessari per l’amplada, per les característiques i per la intensitat d’ús del vial.
4. Per raons de seguretat del trànsit, els passos de vianants i els passos per a ciclistes es poden construir en una cota superior a la cota de la calçada, sempre que es compleixin els requisits d’accessibilitat i la normativa de seguretat específica.
5. L’Ajuntament ha d’impedir mitjançant marques viàries o elements fixos (fites o illetes de formigó prefabricades) l’estacionament a les proximitats d’un pas de vianants, amb la finalitat de no dificultar-ne la visibilitat. Els dits elements fixos han de tenir un disseny arrodonit i sense arestes i, per assegurar que es vegin en hores nocturnes, han de ser d’un color que contrasti amb el paviment en tota la peça o, com a mínim, en el tram superior. En tot cas, cal complir la normativa sobre accessibilitat.
Article 16. Travessada de vies per part de vianants
1. Els vianants que necessiten travessar la calçada ho han de fer amb la màxima diligència per les zones autoritzades, sense ni detenir-se ni entorpir els altres usuaris ni pertorbar la circulació. En tot cas, han de tenir en compte les prescripcions següents:
a) Als passos regulats per semàfors, cal complir les indicacions dels llums, sense penetrar en el pas fins que el senyal ho autoritzi.
b) Als passos regulats pels agents de l’autoritat, cal obeir les instruccions indicades.
c) Als passos restants, no s’ha de penetrar a la calçada fins que no es té la seguretat que la distància i la velocitat a què circulen els vehicles més pròxims no suscita cap perill per travessar.
2. Quan no hi ha cap pas de vianants senyalitzat en un radi de 50 metres, s’ha de travessar per les cantonades i en direcció perpendicular a l’eix de la via, excepte quan les característiques de la via o les condicions de visibilitat puguin provocar situacions de perill.
3. Si hi ha places o glorietes i es volen travessar, cal envoltar-les, excepte quan hi hagi passos de vianants que permetin travessar-les per la calçada.
4. Als carrers de plataforma única compartida entre vehicles i vianants, aquests últims poden travessar per qualsevol punt amb la deguda diligència, atès que tenen prioritat sobre els vehicles.
Article 17. Preferències
Els vianants sempre tenen preferència:
a) A les voreres.
b) Als carrers sense voreres d’un sol nivell.
c) Als passos de vianants, excepte els regulats per semàfor.
d) A les zones de mercats i de fires convenientment senyalitzades.
e) A les zones del centre històric i en altres zones i carrers senyalitzats com a zones d’ús prioritari per a vianants, encara que els vehicles tinguin autorització per circular-hi.
Article 18. Vianants d’atenció preferent
Les persones amb mobilitat reduïda per causa de discapacitat física o d’edat avançada, així com les que acompanyen infants —amb cotxet o sense—, les que van carregades amb objectes o les que es troben en situacions anàlogues tenen preferència quan circulen per les zones reservades als vianants.
Article 19. Prohibició
No es permet, a les calçades i a les zones reservades als vianants, realitzar jocs i activitats de cap mena que puguin molestar o posar en perill els vianants o la circulació de vehicles, excepte quan es té una autorització expressa que sí que ho permet.
Article 20. Activitats realitzades per vianants i per a vianants a les vies de circulació
1. Es prohibeix aprofitar les aturades i les retencions originades pels senyals reguladors del trànsit per realitzar activitats com la mendicitat, els jocs malabars, la venda de mocadors, la venda ambulant, la neteja de parabrises o el repartiment de publicitat.
2. Les entitats de caràcter lucratiu només poden dur a terme l’activitat de captació de clients, socis i similars a la via pública si tenen una autorització prèvia d’ocupació de la via pública. En aquest cas s’autoritza la instal·lació d’un element desmuntable de suport des del qual es realitzarà l’activitat, cosa que ha de permetre als captadors o als promotors poder-la acomplir sense interrompre el trànsit de vianants per voreres, places, avingudes, passatges, carrers o altres espais públics.
3. Les entitats de caràcter no lucratiu, amb finalitats socials i sense finalitats comercials, poden dur a terme l’activitat de captació de socis amb comunicació prèvia i amb una autorització d’ocupació de la via pública si l’activitat es realitza sense cap element de suport desmuntable; en aquest cas la poden acomplir un màxim de dos captadors-informadors. En el cas que sí que hi hagi element de suport, hi pot haver tres captadors com a màxim, un dels quals ha d’estar situat a l’element de suport en les condicions de l’apartat 2. Els diferents punts de captació han d’estar separats per un mínim de 100 metres i no poden coincidir al mateix punt diverses entitats si se supera el nombre màxim de captadors-informadors. Les persones que realitzen la tasca de captació-informació han d’anar identificades clarament de manera que els vianants puguin veure amb antelació l’entitat no lucrativa a la qual pertanyen.
4. Es prohibeix vendre qualsevol mena d’article als carrers de vianants, a les voreres, als passos de vianants, als vorals i, en general, a les zones contigües a la calçada, si no es té l’autorització administrativa que ho permet.
5. Es prohibeix córrer, saltar i circular posant en risc els altres usuaris.
6. Es prohibeix esperar autobusos i altres vehicles de servei públic fora de les voreres, les illetes o les mitjanes, així com envair la calçada per sol·licitar una parada.
7. Es prohibeix pujar o baixar de vehicles en marxa.
8. Es prohibeix als vianants circular pels carrils reservats a les bicicletes.
Article 21. Illes de vianants
1. L’Ajuntament pot establir illes de vianants a determinades zones de la ciutat, en les quals s’ha de restringir totalment o parcialment la circulació i l’estacionament de vehicles. En aquestes àrees, l’ús prioritari dels carrers està reservat als vianants i, en el cas que s’hi autoritzi la circulació de determinats vehicles, ha de ser amb les precaucions degudes per tal d’evitar molèsties o perills als altres usuaris.
2. Les illes de vianants s’han de senyalitzar adequadament tant a l’entrada com a la sortida. En els senyals cal indicar, si escau, les limitacions i els horaris, sens perjudici de poder utilitzar altres elements mòbils per impedir l’entrada i la circulació de vehicles al carrer o a la zona afectada.
3. La prohibició que els vehicles circulin per les illes de vianants no afecta les bicicletes, si no és que se senyalitza el contrari. Tampoc no afecta les ambulàncies, els vehicles dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i de salvaments, els de la policia i aquells altres que tenen una autorització especial i que estan realitzant funcions especials d’interès públic o prestant serveis públics, bàsics o essencials. A més, es permet la circulació de vehicles a les illes de vianants per entrar a l’interior dels immobles amb gual o per sortir-ne, durant l’horari fixat per la llicència corresponent.
4. Els vehicles comercials o industrials tenen accés a les illes de vianants durant el temps imprescindible per carregar o descarregar, dins de l’horari establert. Les operacions de càrrega i descàrrega s’han de realitzar en els espais indicats.
5. La circulació de vehicles per les illes de vianants s’ha de fer prenent totes les precaucions necessàries i no s’ha de sobrepassar la velocitat del pas d’una persona.
6. Els vehicles poden circular, si estan degudament acreditats mitjançant una autorització municipal, pels carrers de les illes de vianants respectant els límits horaris i de velocitat. Així, els conductors dels vehicles autoritzats poden realitzar operacions de càrrega i descàrrega i poden encotxar i desencotxar persones per un temps màxim de trenta minuts. Tanmateix, amb l’acreditació corresponent també ho poden fer terceres persones que transporten, en els seus vehicles, persones malaltes o d’edat avançada que resideixen a les illes de vianants.
7. També poden circular per les illes de vianants, en trànsit o fent parades el temps imprescindible per encotxar i desencotxar, els vehicles conduïts o ocupats per persones amb mobilitat reduïda que són titulars de la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat i mobilitat reduïda i que o bé es dirigeixen a les illes de vianants o bé en surten.
Article 22. Carrers residencials
1. L’Ajuntament pot establir zones on la circulació de vehicles quedi restringida a favor de la circulació de vianants.
2. Els carrers de les dites zones s’han de senyalitzar amb la placa S-28 (carrer residencial) (vegeu l’annex 3). A més, en aquests carrers els vehicles no es poden estacionar —excepte a les àrees determinades i senyalitzades expressament— i han de circular a una velocitat màxima de 20 km/h.
3. Els residents d’aquestes zones que són posseïdors de vehicles no comercials poden carregar i descarregar mercaderies, encotxar i desencotxar persones, esporàdicament i per un temps no superior a trenta minuts, a la zona més propera al seu domicili.
4. Per aquestes zones no hi poden circular vehicles amb un pes màxim autoritzat (PMA) superior a 12.000 quilograms i una longitud superior a 7,5 metres, excepte si es té una autorització específica de transport amb inici o amb destinació en aquests punts.
5. Per aquestes zones sí que hi poden circular els cicles i els vehicles de mobilitat personal, els quals tenen prioritat sobre els vehicles però no sobre els vianants.
CAPÍTOL III. CICLES I VEHICLES DE MOBILITAT PERSONAL (VMP)
Article 23. Definicions
A. Als efectes del que disposa aquesta Ordenança i normes complementàries municipals que en aquesta matèria puguin dictar-se, s'estén per:
1. Joguines: aparells sense motor (com patins, patinets i monopatins) o que disposen d’un motor que no els permet arribar a una velocitat per disseny superior a 6 km/h. Les joguines no són vehicles de mobilitat personal.
2. Bicicletes: cicles o vehicles de dues rodes accionats exclusivament per l’esforç muscular de les persones que els ocupen, en particular mitjançant pedals o manovelles.
3. Bicicletes de pedals amb pedaleig assistit: cicles o vehicles de dues rodes equipats amb un motor elèctric auxiliar de potència nominal contínua màxima igual o inferior a 250 watts; la potència del motor d’aquestes bicicletes disminueix progressivament fins que, finalment, s’interromp abans que la velocitat del vehicle arribi a 25 km/h o quan el ciclista deixa de pedalar.
4. Vehicles de mobilitat personal: vehicles d’una o més rodes amb una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que els poden proporcionar una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h. Només poden estar equipats amb un seient o selló si tenen un sistema d’autoequilibrat. Per tant, s’exclouen d’aquesta definició els vehicles sense sistema d’autoequilibrat i amb selló, els vehicles concebuts per competir, els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, els vehicles amb una tensió de treball major a 100 volts de corrent continu (VCC) o a 240 volts de corrent altern (VAC), així com els altres vehicles inclosos dins del Reglament (UE) 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell, del 15 de gener, relatiu a l’homologació dels vehicles de dues o tres rodes i dels quadricicles, i a la vigilància del mercat d’aquests vehicles.
5. Certificat per a la circulació: document expedit per un tercer competent designat per l’organisme autònom Prefectura Central de Trànsit en el qual s’acredita que el vehicle sotmès a assaig compleix els requisits tècnics d’aplicació de conformitat amb la normativa tècnica nacional i internacional. Els vehicles de mobilitat personal han d’obtenir aquest certificat i la sol·licitud l’han de fer els fabricants, els importadors o els seus representants respectius a Espanya.
6. Manual de característiques de vehicles de mobilitat personal: document elaborat per l’organisme autònom Prefectura Central de Trànsit i aprovat mitjançant una resolució del seu titular, en el qual s’estableixen els requisits tècnics que els vehicles de mobilitat personal han de complir per poder-se posar en circulació i per poder-los certificar, i els mecanismes que cal emprar per identificar-los fàcilment. El manual s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) i en el lloc web de la Direcció General de Trànsit (www.dgt.es) i s’haurà d’actualitzar quan es modifiquin els criteris reglamentaris en matèria de vehicles, tant de caràcter nacional com de la Unió Europea, o quan l’aparició de noves formes de mobilitat ho requereixi.
7. Quadricicles lleugers: definits en l’annex I del Reglament (UE) 168/2013, en la categoria L6e.
8. Quadricicles pesants: definits en l’annex I del del Reglament (UE) 168/2013, en a la categoria L7e.
9. Cicles de motor: definits en l’annex I del Reglament (UE) 168/2013, en la categoria L1e-A.
10. Carrils bici: vies per a ciclistes que s’estenen adossades a la calçada, en un sol sentit o en doble sentit.
11. Ciclocarrers: carrers la calçada dels quals està destinada a l’ús preferent de les bicicletes. En aquests carrers la velocitat màxima permesa al trànsit general és de 30 km/h.
12. Vies ciclistes: vies condicionades específicament per al trànsit de cicles, amb la senyalització horitzontal i vertical corresponent i amb una amplada que permet el pas segur dels dits vehicles.
13. Carrils bici protegits: carrils bici proveïts d’elements laterals que els separen físicament tant de la resta de la calçada com de la vorera.
14. Voreres bici: vies ciclistes senyalitzades sobre la vorera.
15. Pistes bici: vies ciclistes segregades del trànsit motoritzat, amb un traçat independent del de les carreteres.
16 Camins pedalables: vies destinades als vianants i als cicles, segregades del trànsit motoritzat i que s’estenen per espais oberts, parcs, jardins o boscos.
B. D’altra banda, s’entén que:
1. Les persones amb discapacitat motora que utilitzen cadires elèctriques i vehicles de mobilitat personal són vianants i poden circular tant per les zones de vianants —respectant la velocitat del pas d’una persona— com per les vies pacificades —respectant, en aquest cas, les velocitats establertes.
2. Les bicicletes i els vehicles de mobilitat personal són vehicles i les persones que els utilitzen són conductors, d’acord amb la legislació en matèria de trànsit.
C. Tot el que no consti en aquest article definit es regirà per les definicions establertes per la Direcció General de Trànsit i/0 normes europees d'aplicació vigents en cada moment.
Article 24. Normes generals
1. Els conductors de bicicletes, de cicles de més de dues rodes, de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit i bicicletes elèctriques poden circular per tots els tipus de vies destinades als cicles i, als parcs públics i passejos, sempre que tinguin una amplada superior a 3 metres i no se superi la velocitat del pas d’un vianant. També per qualsevol via de la xarxa de vehicles de motor o ciclomotor. Queda totalment prohibit circular per la vorera; únicament hi poden circular els menors de dotze anys en bicicleta i els adults en bicicleta que els acompanyen. També estaran exempts d’aquesta prohibició els serveis públics, bàsics o essencials que prestin aquest servei en els vehicles descrits en aquest paràgraf.
2. Es permet la circulació de bicicletes, de cicles de més de dues rodes, de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, de bicicletes elèctriques i de vehicles de mobilitat personal per les illes de vianants i pels carrers residencials i sense superar la velocitat del pas d’un vianant, excepte si hi ha senyalització específica que ho prohibeix.
3. Els conductors de vehicles de mobilitat personal no poden circular per les travessies, les vies interurbanes, les autopistes i les autovies que transcorren dins del terme municipal. També se’ls prohibeix:
a) La circulació pels túnels urbans.
b) Conduir utilitzant dispositius de telefonia mòbil
c) Circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.
d) Circular sota els efectes de l'alcohol i/o de les substàncies prohibides, així com negar-se a sotmetre's als tests d'alcoholemia i/o drogues, estupefaents, productes psicotròpics i estimulants o altres substàncies anàlogues, de conformitat amb la normativa vigent.
Les condicions de circulació als espais reservats als vianants són les següents:
Les condicions de circulació als espais reservats als vianants són les següents:
a) Respectar sempre la preferència de pas dels vianants.
b) Adequar la velocitat dels vehicles a la dels vianants i no superar-la.
c) Evitar circular a una distància inferior a 1 metre respecte a les façanes dels edificis. També, extremar l’atenció quan els veïns dels immobles s’incorporen a la vorera i respectar els vianants en les operacions d’avançament o encreuament.
d) Baixar dels cicles o dels vehicles de mobilitat personal si en algun moment hi ha aglomeracions.
e) Abstenir-se de fer qualsevol maniobra que pugui afectar la seguretat viària.
4. Els conductors de cicles i de vehicles de mobilitat personal han d’extremar les precaucions a les voreres bici per tal d’evitar danys als vianants.
5. Els conductors de cicles i de vehicles de mobilitat personal gaudeixen de les prioritats de pas previstes en les normes de trànsit vigents. No obstant això, han de baixar dels vehicles i fer a peu el tram dels passos de vianants, així com travessar, quan n’hi hagi, pels passos ciclistes.
6. Els conductors de bicicletes, de cicles de més de dues rodes, de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, de bicicletes elèctriques i de vehicles de mobilitat personal no poden circular recolzant-se només en una roda, ni agafant-se a vehicles en moviment, ni fent zig-zag entre vehicles en marxa o entre vianants.
7. Els conductors de bicicletes, de cicles de més de dues rodes, de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, de bicicletes elèctriques i de vehicles de mobilitat personal no poden carregar els seus vehicles amb objectes que els dificultin les maniobres o que els redueixin la visió.
8. Els conductors de bicicletes, de cicles de més de dues rodes, de bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, de bicicletes elèctriques i de vehicles de mobilitat personal han de conduir sempre amb totes dues mans al manillar.
9. Els conductors de vehicles de motor o ciclomotor que pretenen avançar un cicle o un vehicle de mobilitat personal ho han de fer extremant les precaucions, canviant de carril de circulació i deixant sempre un espai no inferior a 1,5 metres entre el cicle o el vehicle de mobilitat personal i el vehicle de motor o ciclomotor. Així mateix, quan circulen darrere d’una bicicleta han de mantenir una distància de seguretat prudencial i proporcional a la velocitat, que mai no ha de ser inferior a 3 metres.
10. Els vehicles de motor o ciclomotor no poden ocupar els carrils bici.
11. Les bicicletes, els cicles de més de dues rodes, les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, les bicicletes elèctriques i els vehicles de mobilitat personal han de portar llums i elements reflectants degudament homologats per fer-se visibles quan circulen de nit o en condicions de poca visibilitat.
12. Les bicicletes, els cicles de més de dues rodes, les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, les bicicletes elèctriques i els vehicles de mobilitat personal, quan circulen per carrils unidireccionals, han d’anar l’un darrere l’altre i no en paral·lel.
13. Les bicicletes o els cicles de més de dues rodes, sempre que els conductors siguin majors d’edat i sota la seva responsabilitat, poden portar remolcs homologats, amb les limitacions de pes estipulades, per al transport d’animals, de mercaderies i d’infants de fins a set anys, els quals han de portar obligatòriament un casc homologat. A més, cal circular de dia, sense que la visibilitat del vehicle disminueixi i a una velocitat moderada.
14. Les bicicletes que, per construcció, no poden ser ocupades per més d’una persona sí que poden transportar, a més del conductor, un menor de fins a set anys en un seient addicional i amb un casc homologat, sempre que el conductor sigui major d’edat i sota la seva responsabilitat.
15. Les faltes de civisme i de convivència ciutadana comeses amb els cicles i els vehicles de mobilitat personal poden ser sancionades d’acord amb el que estableix l’Ordenança general de l’Ajuntament de Barberà del Vallès per a la convivència i el civisme vigent.
16. Les bicicletes, els cicles de més de dues rodes, les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, les bicicletes elèctriques i els vehicles de mobilitat personal s’han d’estacionar preferentment als llocs autoritzats, deixant en tots els casos un espai lliure de 3 metres per als vianants. Es prohibeix específicament lligar els dits vehicles a arbres, semàfors, bancs, papereres, així com deixar-los en elements adossats a les façanes, a la calçada o davant de zones de càrrega i descàrrega —en l’horari reservat a les operacions de càrrega i descàrrega—, de zones d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, d’espais d’estacionament prohibit, de parades de transport públic i de passos de vianants.
17. Les bicicletes, els cicles de més de dues rodes, les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit, les bicicletes elèctriques i els vehicles de mobilitat personal que semblen abandonats o als quals manquen elements essencials poden ser retirats per la Policia Local, que els dipositarà a les seves dependències durant un termini de trenta dies. Transcorregut aquest període, es tramitaran com a residu sòlid urbà o es destinaran als usos que es creguin pertinents.
18. Els espais d’estacionament per a cicles situats a la via pública es reserven exclusivament als cicles i als vehicles de mobilitat personal.
19. Als cicles i als vehicles de mobilitat personal se’ls aplica el que estableix l’article 88 i els articles següents en relació amb la retirada de vehicles, especialment quan el fet de lligar-los on està específicament prohibit provoca un deteriorament del patrimoni públic.
20. Els conductors de bicicletes i de vehicles de mobilitat personal, quan circulen per la calçada, ho han de fer, preferentment, el més a prop possible de la vorera dreta, gaudint de les prioritats de pas previstes en les normes de trànsit vigents. Si és per motius de seguretat, poden utilitzar qualsevol carril, i també en particular a les proximitats d’un encreuament o en un gir a l’esquerra. En tot cas, han de senyalitzar les maniobres i respectar en tot moment les normes de circulació.
21. Les bicicletes, els cicles de més de dues rodes, les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit i les bicicletes elèctriques han de disposar dels accessoris de seguretat següents:
a) Sistemes que permetin moderar-ne la velocitat i aturar-los.
b) Timbre (es prohibeix l’ús de qualsevol altre aparell acústic diferent d’aquest).
c) Llums i elements reflectants degudament homologats per fer-se visibles quan circulen de nit o en condicions de poca visibilitat.
d) Casc de protecció per als menors de setze anys, els quals estan obligats a portar-lo sense excepció i amb independència de la via per la qual circulen.
22. S’exceptua la prohibició de circular per les voreres:
a) Als menors de dotze anys.
b) Als majors d’edat que acompanyen un o diversos menors de dotze anys.
c) Als conductors de bicicletes que transporten menors de set anys en seients homologats.
En aquests supòsits, la circulació s’ha de realitzar respectant la prioritat de pas dels vianants, sense acostar-s’hi a menys d’1 metre de distància, a la seva velocitat de pas i circulant sempre en línia i mai en paral·lel.
Article 25. Estacionament de bicicletes
1. L’Ajuntament pot habilitar o autoritzar la instal·lació d’aparcaments d’ús exclusiu per a bicicletes a la via pública, sempre garantint un espai lliure de més d’1,5 metres per al pas dels vianants.
2. Les bicicletes s’han d’estacionar als llocs habilitats a aquest efecte i, si no n’hi ha, cal estacionar-les conforme al que estableix l’article 54.
3. Les bicicletes no es poden lligar a elements adossats a les façanes, a arbres o a altres elements del mobiliari urbà.
Article 26. Immobilització, retirada de la via pública i tractament com a residu sòlid de bicicletes
1. L’Administració pot immobilitzar o retirar bicicletes de la via pública i pot dipositar-les a les dependències municipals habilitades a aquest efecte, fet que generarà la meritació de les taxes corresponents. L’abonament de les dites taxes s’ha de fer prèviament a la retirada del vehicle per part del titular.
2. Les bicicletes només es poden immobilitzar en els casos següents:
a) Quan presenten desperfectes que constitueixen un risc especialment greu per a la seguretat viària.
b) Quan els conductors d’aquests vehicles es neguen a sotmetre’s a les proves per detectar la presència d’alcohol o de drogues a l’organisme —unes proves que han de practicar els agents de l’autoritat encarregats de vigilar el trànsit en l’exercici de les funcions que tenen encomanades— o quan el resultat de les proves és positiu.
3. Les bicicletes només es poden retirar i portar al dipòsit corresponent en els casos següents:
a) Si estan abandonades, en els termes establerts en l’article 93.
b) Si dificulten la circulació tant de vehicles com de persones o si danyen el mobiliari urbà.
c) Per motius d'interès públic.
4. L’Ajuntament pot ordenar traslladar les bicicletes a un centre autoritzat de tractament de vehicles, per destruir-les i descontaminar-les, en els casos següents:
a) Quan han transcorregut més de dos mesos des que la bicicleta va ser immobilitzada o retirada de la via pública i portada al dipòsit, i sempre en el cas que el titular de la bicicleta no hagi presentat al·legacions.
b) Quan la bicicleta roman estacionada per un període superior a un mes al mateix lloc i presenta desperfectes que fan impossible desplaçar-la pels seus propis mitjans. També quan presenta indicis evidents d’abandó.
Article 27. Joguines no motoritzades (patins, patinets, monopatins o similars). Normes d’ús
Les persones que porten joguines no motoritzades, com ara patins, patinets, monopatins o similars, no poden circular per la calçada, sinó que ho han de fer per la vorera o per les vies que els estan especialment destinades. A les voreres, a les andanes i als passejos han de circular a pas de vianant i, com a màxim, a 6 km/h.
Article 28. Prohibicions
1. Es prohibeix utilitzar joguines no motoritzades a les zones, a les places i als llocs senyalitzats expressament, així com als espais en què es prohibeix explícitament la circulació de bicicletes.
2. Es prohibeix, a la via pública, practicar jocs i fer exhibicions i demostracions que impliquin risc per a la seguretat de les persones o danys als béns públics. També es prohibeixen els jocs, les exhibicions i les demostracions si causen molèsties als vianants o si redueixen les possibilitats d’ús de l’espai públic per part d’altres ciutadans.
3. Es prohibeix utilitzar joguines no motoritzades als espais públics de les zones residencials (parcs, places, jardins, carrers, voreres i altres) entre les deu del vespre i les set del matí.
Article 29. Condicions generals de circulació per a vehicles de mobilitat personal
1. Per poder circular amb un vehicle de mobilitat personal s’ha de tenir el certificat per a la circulació que garanteixi que es compleixen els requisits tècnics exigits per la normativa nacional i internacional —de conformitat amb el que estableix el manual de característiques del vehicle— i que permeti identificar-lo.
Vint-i-quatre mesos després de la publicació del manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal en el Butlletí Oficial de l’Estat serà obligatori disposar del certificat per a la circulació, així com mostrar-lo quan es demani.
2. Els vehicles de mobilitat personal es poden conduir a partir dels quinze anys.
3. Els conductors de vehicles de mobilitat personal estan obligats a portar un casc de protecció degudament homologat.
4. No es poden utilitzar vehicles de mobilitat personal a les zones en què es prohibeix circular amb bicicletes, excepte si es tracta de cadires elèctriques o de vehicles de mobilitat personal utilitzats per persones amb una discapacitat motora degudament acreditada.
5. Els vehicles de mobilitat personal no poden transportar passatgers si no és que estan específicament fabricats i homologats per transportar un conductor i un passatger.
6. Als espais compartits entre vehicles de mobilitat personal i vianants, els primers han de circular respectant la preferència dels segons i també a la seva velocitat de pas. En tot cas, s’ha de conduir amb la diligència i la precaució necessàries per evitar danys propis i aliens, complint amb les normes de trànsit establertes i evitant posar en perill la resta d’usuaris de la via.
7. La velocitat dels vehicles de mobilitat personal s’ha d’adequar a la velocitat de les zones per on se circula, i s’han d’evitar les maniobres que afectin la seguretat dels vianants i dels conductors.
8. S’ha de mantenir una distància de separació mínima d’1 metre entre els vehicles de mobilitat personal i els vianants, així com entre els vehicles de mobilitat personal i la línia de façanes.
9. Els vehicles de mobilitat personal han de portar timbre. I també han de portar llums i elements reflectants degudament homologats per fer-se visibles quan circulen de nit o en condicions de poca visibilitat.
10. Els conductors de vehicles de mobilitat personal no poden circular utilitzant dispositius de telefonia mòbil.
11. Els conductors de vehicles de mobilitat personal no poden circular amb auriculars connectats a aparells receptors o reproductors de so.
12. Els conductors de vehicles de mobilitat personal no poden circular sota el efectes de l’alcohol i/o de les substàncies prohibides, i s’han de sotmetre als tests d’alcoholèmia i/o de drogues, estupefaents, productes psicotròpics i estimulants o altres substàncies anàlogues, de conformitat amb la normativa vigent.
Article 30. Condicions específiques de circulació per a vehicles de mobilitat personal
Els vehicles de mobilitat personal han de complir unes condicions específiques de circulació en funció del tipus de via i de vehicle, les quals són les següents:
1. Els vehicles de mobilitat personal no poden circular ni per les voreres ni pels passejos destinats als vianants, així com tampoc per les zones d’ús exclusiu per a vianants o pels espais d’amplada superior a 3 metres en els quals no hi ha vorera bici.
2. Els vehicles de mobilitat personal conduïts per persones amb una discapacitat motora degudament acreditada poden circular per les zones a què fa referència l’apartat 1 encara que l’amplada dels espais sigui inferior a 3 metres. També poden circular per les zones determinades com a prohibides tant per a vehicles de mobilitat personal com per a bicicletes.
3. Els vehicles de mobilitat personal poden circular per les vies de plataforma única exclusives per a vianants si no superen la velocitat del pas d’un vianant.
4. Els vehicles de mobilitat personal poden circular pels carrils bici no segregats de l’espai per a vianants si no superen la velocitat màxima de 10 km/h. Als passos de vianants, els conductors de vehicles de mobilitat personal han de reduir la velocitat i passar només quan estan segurs que han estat vistos pels vehicles de la calçada.
5. Els vehicles de mobilitat personal poden circular pels carrils bici segregats de l’espai per a vianants si no superen la velocitat màxima de 30 km/h.
6. Els vehicles de mobilitat personal poden circular per les vies pacificades de plataforma única compartida —zones 10 i 20— si no superen la velocitat màxima establerta per a la via.
Article 31. Excepció
Si els vehicles de mobilitat personal són conduits per les forces i cossos de seguretat o pels serveis públics en l’exercici de les funcions que tenen encomanades poden circular per qualsevol tipus de via, sigui rodada sigui per a vianants.
Article 32. Estacionament de vehicles de mobilitat personal
Si no hi ha zones d’estacionament específiques, els vehicles de mobilitat personal es poden estacionar a les zones de la via no prohibides per aquesta Ordenança, en compliment de les normes següents:
1. Es prohibeix lligar els vehicles de mobilitat personal a arbres, a semàfors, a bancs, a contenidors, a papereres, a marquesines de transport i a elements del mobiliari urbà.
2. Es prohibeix estacionar els vehicles de mobilitat personal davant de zones d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, de zones de càrrega i descàrrega a la calçada o de servei públic —durant les hores reservades a aquest efecte—, així com als espais privatius reservats a altres vehicles.
3. Cal estacionar els vehicles de mobilitat personal de la manera que estableix l’article 54, el qual regula l’estacionament de vehicles de dues o tres rodes.
4. Es permet estacionar els vehicles de mobilitat personal a les voreres en les condicions que estableix l’article 54, i es prohibeix expressament estacionar-los al costat de la línia de façanes dels edificis.
Article 33. Mesures cautelars
1. Els agents de la Policia Local poden ordenar el cessament de qualsevol conducta prohibida que s’estigui duent a terme, així com intervenir i posar a disposició de l’òrgan instructor la bicicleta, el patinet, el monopatí o el vehicle de mobilitat personal que sigui motiu d’una infracció. Si el vehicle es trasllada al dipòsit municipal, s’haurà d’abonar la taxa corresponent.
2. Tret que l’òrgan instructor consideri necessari prolongar la mesura cautelar, el propietari del vehicle intervingut el podrà passar a buscar al dipòsit municipal a partir del dia hàbil següent al dia de la retirada, amb independència que prossegueixi el procediment sancionador i havent abonat prèviament la taxa corresponent.
3. Si el propietari del vehicle intervingut és menor d’edat, són els pares, els tutors, els acollidors o els guardadors de fet del menor els qui l’han de recollir, en les condicions que estableix l’apartat 2.
Detalls del comentari
Gràcies per la seva participació.
La seva proposta ha quedat registrada correctament i se'n ha fet trasl.lat als serveis municipals competents.
Finalitzat el procés participatiu se li farà retorn.