Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

TITOL III. CIRCULACIÓ DE VEHICLES

CAPÍTOL I. CIRCULACIÓ DE VEHICLES DE MOTOR I CICLOMOTORS

Article 34. Normes generals

1. S’entén per vehicle de motor qualsevol vehicle proveït de motor per a la seva propulsió. S’exclouen d’aquesta definició els ciclomotors, els tramvies, els vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, les bicicletes de pedals amb pedaleig assistit i els vehicles de mobilitat personal.

2. Els vehicles de motor i ciclomotors i els altres ginys motoritzats no poden circular ni per les voreres ni per les altres zones reservades als vianants. Estarà exempt d’aquesta prohibició tot vehicle que presti un servei públic, bàsic o essencial.

3. Els vehicles de motor i ciclomotors no poden circular ni entre dues files de vehicles de categoria superior, ni entre una fila i la vorera. Han de circular sempre per la dreta, amb les precaucions necessàries i han d’evitar els avançaments incorrectes, els zig-zags i les competicions entre conductors.

4. Els vehicles de motor i ciclomotors han de circular proveïts de la matrícula corresponent, la qual ha d’estar ben col·locada.

5. Els vehicles de motor i ciclomotors no poden circular pels carrils reservats als cicles.

6. Els vehicles de motor i ciclomotors no poden produir sorolls ocasionats per acceleracions brusques, per tubs d’escapaments alterats o per altres circumstàncies anòmales.

7. Els conductors i els passatgers de motocicletes i els conductors de ciclomotors han de portar obligatòriament un casc homologat i en les condicions idònies per assegurar-ne la finalitat protectora.

8. Es prohibeix portar passatgers als vehicles ciclomotors, excepte als expressament previstos pel Reglament general de circulació.

Article 35. Prohibicions de circulació

1. Es prohibeix circular excedint els límits de pes, de longitud, d’amplada i d'alçada marcats pels senyals corresponents.

2. Es prohibeix circular pel voral si no es té una raó d’emergència degudament justificada, tret que els vehicles que hi circulin siguin bicicletes, ciclomotors, vehicles per a persones amb mobilitat reduïda, vehicles de serveis públics o en el cas que existeixi una senyalització específica que ho autoritzi.

3. Es prohibeix circular per la calçada als vehicles que, conforme al text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària i al Reglament general de circulació, han de circular pel voral, amb les excepcions previstes en totes dues normes.

4. Només poden circular pels carrils reservats o pels de circulació especial els vehicles que hi estan autoritzats.

5. Pels carrils a què fa referència l’apartat 4, els vehicles hi han de circular a la velocitat autoritzada i han de prendre les precaucions necessàries.

6. També cal prendre les precaucions necessàries en cas de pluja, de mal estat del paviment, d’estretor de la via, de poda d’arbres, de reparació de la calçada o si s’esdevenen situacions similars que modifiquen l’estat normal de la via o que n’afecten la visibilitat.

CAPÍTOL II. VELOCITAT I LÍMITS

Article 36. Velocitat i límits

1. Dins del nucli urbà del municipi de Barberà del Vallès, el límit genèric de velocitat de circulació a les vies urbanes és de:

a) 20 km/h a les vies que disposen de plataforma única de calçada i vorera.

b) 30 km/h a les vies d’un únic carril per sentit de circulació.

c) 50 km/h a les vies de dos o més carrils per sentit de circulació.

Queden exclosos d’aquests límits els carrils d’ús exclusiu per al transport públic o els reservats a la circulació de determinats usuaris.

2. L’autoritat municipal pot rebaixar el límit genèric de velocitat de circulació establert, especialment a les vies urbanes particularment perilloses, amb la senyalització específica prèvia.

3. Excepcionalment, l’autoritat municipal pot augmentar el límit genèric de velocitat de circulació fins a un màxim de 50 km/h a les vies d’un únic carril per sentit, amb la senyalització específica prèvia.

4. Els vehicles que transporten mercaderies perilloses han de circular com a màxim a 40 km/h a les vies a les quals es refereix l’apartat 1.c i a les travessies.

5. El límit genèric de velocitat de circulació a les travessies és de 50 km/h per a tota mena de vehicles. No obstant això, aquest límit es pot rebaixar per acord de l’autoritat municipal amb el titular de la via, amb la senyalització específica prèvia.

6. El límit genèric de velocitat de circulació a les autopistes i a les autovies que transcorren dins del terme municipal és de 80 km/h. No obstant això, aquest límit es pot ampliar per acord de l’autoritat municipal amb el titular de la via, amb la senyalització específica prèvia, sense excedir en cap cas els límits genèrics de velocitat establerts per a aquestes vies fora del municipi.

7. Les autoritats municipals i els titulars de les vies poden adoptar les mesures necessàries per calmar el trànsit i facilitar la percepció dels límits de velocitat establerts.

8. La limitació de velocitat no s’aplica als vehicles d’urgència que estan de servei i que fan notar la seva presència amb els senyals reglamentaris pertinents, sens perjudici de la responsabilitat a la qual poden incórrer els conductors d’aquests vehicles en cas d’accident.

9. Els conductors han d’extremar l’atenció en tot moment i seguir les indicacions del agents de l’autoritat.

10. Cal moderar la velocitat i, si és necessari, parar el vehicle quan les circumstàncies ho exigeixen, especialment en els casos següents:

a) Quan hi ha vianants a la part del vial per la qual es transita o quan es pot preveure racionalment que n’apareguin, especialment si es tracta d’infants, de gent gran, de persones cegues o de persones amb mobilitat reduïda.

b) En acostar-se a passos de vianants no regulats per semàfor, a policies locals, a personal dels serveis auxiliars, a mercats i a llocs on es preveu la presència d’infants.

c) En acostar-se a autobusos en situació de parada, especialment si es tracta d’autobusos de transport escolar.

d) En circular per paviments lliscants, o si es pot fer saltar aigua, graveta o matèries similars cap als altres usuaris de la via.

e) En acostar-se a llocs amb poca visibilitat, a espais estrets o a passos de nivell, a glorietes i a interseccions en les quals no es té prioritat.

f) En els encreuaments amb altres vehicles que no es poden realitzar amb seguretat a causa de les circumstàncies de la via o dels vehicles, o per les condicions meteorològiques o ambientals.

g) En cas d’enlluernament.

h) En cas de boira, de pluja, de nevada i de núvols de pols o de fum. Excepte en cas de perill imminent, es prohibeix reduir bruscament la velocitat.

i) En circular per una via d’un sol nivell i sense vorera diferenciada.

Article 37. Velocitat de vehicles de mobilitat personal i de cicles

Els vehicles de mobilitat personal i els cicles han de circular tenint en compte les limitacions de velocitat següents:

1. Als carrils bici no segregats de l’espai per a vianants la velocitat màxima es limita a 10 km/h.

2. Als carrils bici segregats de l’espai per a vianants la velocitat màxima es limita a 30 km/h.

3. A les vies pacificades de plataforma única compartida —zones 10 i 20— la velocitat màxima és l’establerta per a la via.

4. A la resta de vies reservades als vehicles de mobilitat personal i als cicles la velocitat màxima és l’establerta per a la via.

Article 38. Carreres, concursos, certàmens i altres proves esportives

Les carreres, els concursos, els certàmens i les altres proves esportives que tenen per objectiu competir en espai o en temps per les vies i els terrenys que són objecte de la legislació sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària s’han de celebrar d’acord amb els preceptes que estableixen les normes especials que regulen la matèria.

En tot cas, es prohibeix dur a terme competicions de velocitat a les vies públiques o a les vies d’ús públic si no és que, excepcionalment, l’autoritat competent les ha acordat.

CAPÍTOL III. SOROLLS I FUMS

Article 39. Normes generals

1. Es prohibeix, sobretot en hores nocturnes, circular i romandre estacionat fent sorolls estridents ocasionats per acceleracions brusques i innecessàries; perquè manquen els dispositius silenciosos, estan incomplets, alterats, deteriorats, són inadequats, o perquè es fan servir dispositius en bypass o d’altres tipus que permeten connectar-los o desconnectar-los segons l’interès dels conductors.

2. Es prohibeix fer ús dels dispositius acústics dels vehicles fora dels casos previstos legalment.

3. Es prohibeix realitzar pràctiques de conducció indegudes que ocasionin sorolls innecessaris o molestos i que pertorbin la convivència, en particular les acceleracions injustificades, sigui amb els vehicles aturats o amb els vehicles en circulació. Així mateix, es prohibeix utilitzar ràdios i aparells reproductors de so a un volum excessivament alt, sobretot en hores nocturnes.

4. Es prohibeix fer ús de sistemes de reproducció de so audibles des de l’exterior dels vehicles, especialment en l’horari nocturn comprès entre les deu del vespre i les vuit del matí. Aquest ús pot ser sancionat d’acord amb el que estableix l’Ordenança general de l’Ajuntament de Barberà del Vallès per a la convivència i el civisme.

5. Pels motius a què fan referència els apartats 1, 2, 3 i 4, l’Ajuntament pot restringir el trànsit a determinats llocs i en determinades hores o immobilitzar els vehicles infractors.

6. L’Ajuntament ha d’haver autoritzat l’ús de megafonia externa als vehicles abans de poder-la utilitzar. En qualsevol cas, aquesta megafonia no es pot utilitzar a un volum excessiu.

7. Les operacions de càrrega i descàrrega que realitzen els vehicles s’han de dur a terme sense provocar ni molèsties ni sorolls excessius, i es prohibeix particularment que es realitzin entre les deu del vespre i les vuit del matí. Per aquest motiu l’Ajuntament pot restringir el trànsit a determinats llocs i en determinades hores.

8. La Policia Local pot demanar als propietaris de camions frigorífics o d’altres vehicles amb motors addicionals o incorporats que retirin els seus vehicles si, tot estant estacionats esporàdicament, provoquen sorolls o males olors.

9. Tots els conductors de vehicles estan obligats a col·laborar en la realització de les proves reglamentàries de detecció que permetin comprovar les possibles deficiències indicades.

Article 40. Límits sonors

Els valors límit d’emissió de sorolls dels vehicles de motor aturats, mesurats segons el mètode de proximitat, els estableix l’Ordenança municipal de sorolls i vibracions de l’Ajuntament de Barberà del Vallès, juntament amb el procediment de mesurament. En cas de no disposar dels valors límit s’ha d’aplicar el que estableix el quadre de medicions següent:

 

Els policies locals són els encarregats de comprovar, mitjançant els aparells mesuradors de soroll adequats amb els quals van proveïts, que es compleixen els diferents articles de la normativa viària que afecten la producció de sorolls i els nivells acústics. En aquest sentit, els propietaris o els usuaris dels vehicles de motor estan obligats a facilitar la dita comprovació als policies locals.

Article 41. Emissió de gasos

1. Es prohibeix circular per les vies urbanes als vehicles que emeten gasos de combustió que superen els límits de volum i de grau de toxicitat determinats reglamentàriament, així com als que perden olis o carburant de manera notòria.

2. L’apreciació de la toxicitat dels fums i dels gasos s’ha de fer per mitjà dels aparells de control homologats per a aquesta mena d’emissions.

CAPÍTOL IV. PERMISOS ESPECIALS PER CIRCULAR

Article 42. Transports especials

1. Els vehicles que tenen un pes o unes dimensions superiors als autoritzats reglamentàriament o els que transporten mercaderies perilloses no poden circular per les vies públiques del municipi sense una autorització municipal i sense haver pagat prèviament les taxes corresponents. La Policia Local és l’encarregada d’adoptar les mesures oportunes per tal de garantir la seguretat de les persones i dels béns.

2. Si es produeix una situació d’emergència relacionada amb un vehicle que transporta mercaderies perilloses, el conductor o, si no és possible, qualsevol altra persona ha de comunicar aquesta situació als agents de l’autoritat o als serveis de prevenció i extinció d’incendis i de salvaments.

3. S’entén per emergència qualsevol situació de perill provocada per un accident o per un incident que requereix la intervenció dels serveis de seguretat per prevenir, pal·liar o neutralitzar les conseqüències que poden patir les persones i els béns.

4. Excepcionalment, i per problemes tècnics derivats de la ubicació dels estris de dotació, els vehicles especials de neteja urbana i de recollida de residus i els vehicles dels serveis municipals poden circular, durant el temps estrictament necessari, en sentit contrari al de la circulació, sempre fent servir els senyals lluminosos adients i a una velocitat no superior a 10 km/h. Així mateix, quan aquests vehicles circulen en sentit contrari al de la circulació ho han de fer sota la supervisió i el control d’un treballador convenientment instruït i dotat tant d’armilla reflectant d’alta visibilitat com de paletes amb els senyals R-2 (detenció obligatòria o stop) i R-400 (sentit obligatori) (vegeu l’annex 3). El treballador, a més, s’ha d’encarregar de detenir o desviar el trànsit dels vehicles que circulen en sentit contrari mentre dura l’operació de neteja.

5. Els vehicles de transports especials poden circular sobre les voreres únicament per realitzar la seva funció, en les condicions de l’apartat 4 i respectant els vianants.

Article 43. Situacions excepcionals o sobrevingudes després de l’emissió d’autoritzacions

1. Si a un vehicle en règim de transport especial l’autoritat competent li ha atorgat una autorització de transport que en el moment d’utilitzar-la no resulta viable —bé perquè hi ha errors o manquen dades bé per circumstàncies sobrevingudes que no es van poder tenir en compte en el moment de fer l’autorització i que impedeixen que el vehicle circuli per algun dels carrers marcats a l’itinerari—, no s’ha d’immobilitzar el vehicle i no s’ha de sol·licitar una autorització nova, sinó que n’hi ha prou de corregir l’autorització in situ, amb l’acompanyament policial convenient.

2. Després de posar en coneixement la incidència al superior jeràrquic o al responsable de torn i després de rebre la seva autorització, els agents actuants han d’estendre acta de la incidència esdevinguda. Per tal que l’òrgan competent pugui emetre, si escau, una liquidació nova atenent als canvis en l’itinerari, els agents han d’incorporar en l’acta l’itinerari alternatiu realitzat, l’acompanyament policial i les vies necessàries per poder fer el transport que, per omissió, no es van incloure en l’autorització. 

3. Quan per circumstàncies excepcionals o de necessitat urgent els vehicles amb un pes superior a 12 tones o els vehicles de transport especial o de mercaderies perilloses han d’entrar a la ciutat —i en el cas que no s’hagi pogut tramitar l’autorització corresponent—, la Prefectura de la Policia Local ha de determinar l’itinerari a seguir i la necessitat o no d’escorta, i ha d’estendre acta del transport realitzat perquè, si escau, l’òrgan competent emeti a posteriori la liquidació corresponent.

Article 44. Serveis de vigilància i escorta

1. Els vehicles en règim de transport especial requereixen, en tots els casos, serveis de vigilància i escorta per part d’un o de diversos vehicles policials en funció del transport a realitzar.

2. Els vehicles de transport no considerats especials requereixen serveis de vigilància i escorta per part d’un vehicle policial en els casos següents:

a) Quan han de circular en sentit contrari a l’habitual.

b) Quan han de realitzar girs prohibits.

c) Quan cal tallar la circulació per deixar-los pas.

d) Quan s’esdevé qualsevol altra particularitat que els titulars dels vehicles detectin, sigui durant la verificació preceptiva de l’itinerari previst o durant la prestació del servei.

Article 45. Documentació necessària per sol·licitar autoritzacions

1. Les persones interessades a obtenir qualsevol de les autoritzacions municipals referides en aquest capítol han de presentar, en la forma que estableixen les lleis, la documentació següent:

a) L’imprès normalitzat de sol·licitud d’autorització.

b) El justificant de pagament de la taxa de prestació de serveis per a la circulació de vehicles de transport que requereixen acompanyament policial.

c) El permís de circulació del vehicle.

d) La pòlissa d’assegurança del vehicle en vigor.

e) La targeta d’inspecció tècnica del vehicle (ITV) en vigor. Si en la targeta no figuren les dades bàsiques per realitzar les comprovacions tècniques pertinents, el sol·licitant ha de tornar a l’estació d’ITV perquè la hi emplenin adequadament.

f) En cas de vehicles en règim de transport especial s’ha de presentar el croquis fidedigne del vehicle i de la distribució de la càrrega, amb l’expressió de la massa total, de la massa per eix, de la distància entre eixos i de les dimensions màximes, inclosa la pròpia càrrega. Si es tracta de vehicles de transport de tipus específic, el croquis es pot substituir per la fitxa del fabricant sempre que, com a mínim, s’hi incloguin les magnituds necessàries per a la descripció del croquis.

g) En cas de vehicles de transport de mercaderies perilloses s’han d’acreditar les condicions dels vehicles i de les cisternes, així com les mesures de protecció de les mercaderies i, especialment, les mesures de seguretat preses durant el transport i durant les operacions de càrrega i descàrrega, de conformitat amb el que estableix la resolució alternativa de conflictes (ADR) per a cada tipus de producte.

h) Qualsevol altra documentació complementària que pugui ser necessària en funció de les característiques dels vehicles de transport o derivada dels canvis normatius en l’àmbit corresponent.

Article 46. Transport escolar, de menors i de persones amb mobilitat reduïda

1. La prestació de serveis discrecionals de transport escolar i de menors, així com de transport regular privat d’empreses amb reiteració d’itinerari que es realitzen íntegrament o parcialment en el terme municipal de Barberà del Vallès requereixen l’autorització municipal corresponent, d’acord amb la legislació vigent en matèria de transports.

L’autorització municipal per a la prestació de serveis de transport escolar urbà s’ha de fer per curs escolar o, si no, per períodes concrets dins d’un mateix curs.

En l’autorització municipal, a banda del que estableix la legislació corresponent, hi ha de constar el recorregut, els horaris i els llocs de parada, els quals, preferentment, han de ser llocs senyalitzats com a parades de transport públic o espais determinats per l’autoritat competent. A més, cada vegada que es modifiquen les condicions de l’autorització, se n’ha de sol·licitar una de nova.

El servei s’ha de prestar per mitjà de vehicles que posseeixin les especificacions previstes en la legislació vigent i amb les autoritzacions que corresponguin en cada cas.

2. Els centres docents han de col·laborar amb la Policia Local i han de comunicar, sempre que els sigui possible, la intenció de realitzar activitats extraescolars que comportin serveis eventuals de transport escolar. A més, han de definir el dia, l’horari i l’espai en què es duran a terme les activitats, així com els llocs de procedència i de destinació.

CAPÍTOL V. MESURES DE SEGURETAT PER A CONDUCTORS I PASSATGERS

Article 47. Cinturó de seguretat, sistemes de retenció infantil i casc de protecció

És obligatori l’ús de cinturó de seguretat i d’altres sistemes de retenció homologats per part de tots els ocupants de vehicles, tant conductors com passatgers. També és obligatori fer servir casc de protecció en la forma i els usos que estableix la reglamentació específica.

Reportar contingut inapropiat

Aquest contingut no és apropiat?

Motiu:

Els comentaris estan desactivats en aquest moment, però pots llegir els anteriors.
Carregant els comentaris ...

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir