TÍTOL VII. INFRACCIONS I SANCIONS. RESPONSABILITATS. PROCEDIMENT SANCIONADOR i DISPOSICIONS
CAPÍTOL I. INFRACCIONS I SANCIONS
Article 99. Responsables
1. La responsabilitat de les infraccions comeses contra el que estableix aquesta Ordenança, així com contra les normes de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, es determina de conformitat amb el Reial decret legislatiu 6/2015.
2. La responsabilitat de les infraccions recau directament sobre els autors dels fets tipificats com a infracció. No obstant això:
a) La responsabilitat del fet que el passatger d’un ciclomotor, d’una motocicleta, d’un vehicle de tres o quatre rodes sense carrosseria o de qualsevol altre vehicle per al qual s’exigeix l’ús de casc de protecció (tant per part del conductor com del passatger) no utilitzi casc de protecció recau sobre el conductor del vehicle. També recau sobre el conductor la responsabilitat de transportar passatgers que no tenen l’edat mínima exigida.
b) La responsabilitat de no utilitzar els sistemes de retenció infantil quan són obligatoris recau sobre el conductor del vehicle. Ara bé, els conductors professionals, quan presten servei públic a tercers, no són responsables de l’incompliment d’aquesta norma per part dels ocupants del vehicle.
c) Si l’autor dels fets comesos és menor de divuit anys, els pares, els tutors, els acollidors o els guardadors de fet del menor (per aquest ordre) són els que han de respondre solidàriament a l’incompliment de l’obligació que se’ls imposa, la qual comporta el deure de prevenir la infracció administrativa que s’imputi als menors. En qualsevol cas, la responsabilitat solidària es refereix estrictament a la pecuniària derivada de la multa imposada.
d) Quan no s’esdevé la detenció del vehicle, i quan aquest vehicle té un conductor habitual designat, la responsabilitat de les infraccions recau sobre el conductor habitual, excepte si s’acredita que el conductor era un altre o que el vehicle ha estat sostret.
e) Quan no s’esdevé la detenció del vehicle, i quan aquest vehicle no té un conductor habitual designat, la responsabilitat de les infraccions recau sobre el conductor identificat pel titular o l’arrendatari a llarg termini, d’acord amb les obligacions imposades en l’article 11 del Reial decret legislatiu 6/2015.
f) En les empreses d’arrendament de vehicles a curt termini, la responsabilitat de les infraccions recau sobre l’arrendatari del vehicle. En el cas que l’arrendatari manifesti que no n’és el conductor, o si és una persona jurídica, li corresponen les obligacions que segons el que estableix l’article 11 del Reial decret legislatiu 6/2015 corresponen al titular.
g) Aquesta mateixa responsabilitat afecta els titulars dels tallers mecànics o dels establiments de compravenda de vehicles quan es cometen infraccions amb els vehicles que tenen dipositats.
h) La responsabilitat de les infraccions relatives a la documentació, als reconeixements periòdics i a l’estat de conservació d’un vehicle, quan les deficiències n’afecten les condicions de seguretat, recau sobre el titular del vehicle —o sobre l’arrendatari a llarg termini, si consta en el Registre de vehicles.
i) La responsabilitat de les infraccions per estacionament o per impagament dels peatges de les vies que els tenen regulats recau sobre el titular del vehicle —o sobre l’arrendatari, si consta en el Registre de vehicles— excepte si el vehicle té un conductor habitual designat o si s’indica un conductor responsable dels fets.
j) La responsabilitat de les infraccions comeses pels arrendataris de vehicles de mobilitat personal, de bicicletes, de ciclomotors, de motocicletes, d’automòbils i similars llogats a entitats responsables de l’explotació econòmica del lloguer de vehicles per hores o per minuts recau sobre les dites entitats quan els agents de la Policia Local no poden identificar els arrendataris dels vehicles.
k) La responsabilitat de l’incompliment de les condicions fixades en l’article 20.2 i 3 recau sobre les entitats lucratives o no lucratives a les quals pertanyen o representen els captadors de clients o de socis quan duen a terme les funcions que els pertoquen.
3. El que estableix aquest article s’ha d’entendre amb l’objectiu únic de determinar la responsabilitat, en l’àmbit administratiu, de les infraccions tipificades en aquesta Ordenança.
Article 100. Infraccions
1. Les accions i les omissions contràries a aquesta Ordenança i a la normativa en la qual es basa són infraccions administratives i han de ser sancionades bé per l’alcalde bé pel regidor delegat en els casos, en la forma i en la mesura que determinen les dites normes. S’exceptuen les accions i les omissions que constitueixen delictes o faltes tipificats en les lleis penals; en aquest cas, l’Administració municipal ho ha de posar en coneixement del Ministeri Fiscal i ha d’acordar suspendre les actuacions mentre l’autoritat judicial no dicta una sentència ferma. Conclòs el procés penal, si la sentència és condemnatòria el procediment administratiu s’ha d’arxivar sense declaració de responsabilitat. I si la sentència és absolutòria però no està fundada en la inexistència del fet, l’Ajuntament ha de dictar la resolució corresponent en el procediment administratiu.
2. La qualificació de les infraccions de les normes que estableix aquesta Ordenança, recollida en l’annex 1, es realitza de conformitat amb la qualificació establerta en el Reial decret legislatiu 6/2015 i en les normes que el desenvolupen.
3. Les infraccions en matèria de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària es classifiquen, segons el grau de gravetat, en lleus, greus i molt greus, d’acord amb el que estableix el Reial decret legislatiu 6/2015.
4. Les infraccions relatives a les normes bàsiques i complementàries de trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària que no conté aquesta Ordenança s’han de sancionar en funció de la legislació i de la normativa aplicables en cada cas.
Article 101. Import de les sancions
L’import de les multes per cadascuna de les diferents infraccions de les normes de circulació de caràcter lleu s’ha de determinar mitjançant una resolució d’alcaldia. Per la seva banda, l’import de les sancions per infraccions de caràcter greu o molt greu ve determinat per la legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària.
Article 102. Retirada de punts
Si la infracció implica detracció de punts, l’agent denunciant ho ha d’indicar en el butlletí de denúncia. L’autoritat competent, un cop dictada la resolució ferma en l’expedient, ho ha de fer constar en el Registre de conductors i infractors, i hi ha d’adjuntar una còpia de la resolució.
Article 103. Procediment sancionador
El procediment sancionador s’ha de regir per les normes dictades en les disposicions sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària i, si no n’hi ha, pels principis establerts tant per la Llei 39/2015, de l’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, com per la Llei 40/2015, de l’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, així com per les disposicions que regulen els procediments sancionadors en l’àmbit de l’Administració local.
El procediment sancionador abreujat s’ha d’ajustar al que estableix la legislació vigent en matèria de trànsit, circulació de vehicles i seguretat viària pel que fa a la finalització del procediment, els terminis i els descomptes previstos en el Reial decret legislatiu 6/2015.
Article 104. Denúncies presentades per agents de la Policia Local
Les denúncies presentades pels agents de l’autoritat encarregats de vigilar el trànsit en l’exercici de les funcions que tenen encomanades tenen valor probatori —excepte prova en contra— dels fets denunciats, de la identitat dels qui els han comès i, si escau, de la notificació de la denúncia, sens perjudici del deure d’aportar tots els elements probatoris possibles sobre el fet denunciat.
Article 105. Contingut de les denúncies presentades per agents de la Policia Local
En les denúncies presentades pels agents de l’autoritat, tant d’ofici com a requeriment, hi ha de constar necessàriament el contingut previst legalment en el Reial decret legislatiu 6/2015.
Article 106. Denúncies presentades per particulars
1. Qualsevol persona pot presentar denúncies per les infraccions que observi dels preceptes d’aquesta Ordenança.
2. Les denúncies voluntàries es poden presentar davant dels policies locals encarregats de vigilar o de regular el trànsit que es trobin més a prop del lloc dels fets. També es poden presentar mitjançant un escrit dirigit a l’Àrea de Seguretat Ciutadana, Trànsit i Protecció Civil el qual ha de contenir, com a mínim, les dades següents:
a) El nom, els cognoms i el número d’identificació del denunciant.
b) El domicili del denunciant.
c) La identificació del vehicle amb el qual s’ha comès la presumpta infracció.
d) Una relació circumstanciada del fet que es denuncia, amb expressió del lloc, de la data i de l’hora de la pretesa infracció.
3. Es pot aportar qualsevol altre document o material probatori en el qual es pugui sustentar la denúncia.
4. Si la denúncia es presenta davant dels policies locals, els agents han d’estendre el butlletí de denúncia corresponent, en el qual han de fer constar si s’ha pogut comprovar personalment la presumpta infracció denunciada, així com si s’ha pogut notificar.
Article 107. Notificació de les denúncies
1. La Policia Local ha de denunciar les infraccions que observa mentre exerceix les funcions de vigilància i control de la seguretat viària.
2. Les denúncies obligatòries presentades pels agents de l’autoritat s’han de notificar immediatament a l’infractor, si no és que hi ha motius que ho impedeixen i que consten en el butlletí de denúncia.
3. La signatura del denunciat no implica l’acceptació dels fets. Si el denunciat es nega a signar, el denunciant ho ha de fer constar en el document.
4. En la denúncia s’han de fer constar les dades a què fa referència l’article 106, així com el dret que té el denunciat de presentar al·legacions.
5. En les denúncies per infraccions d’estacionament en què el conductor no hi és, l’agent de l’autoritat competent pot col·locar un avís informatiu de la denúncia —en el qual s’ha de fer constar la matrícula del vehicle, la data, l’hora i el lloc de la denúncia, així com el fet denunciat— al parabrisa del vehicle, fet que no implica la notificació de la infracció.
6. Les causes legals que justifiquen la notificació de la denúncia en un moment posterior són les següents:
a) Que la denúncia es presenti en circumstàncies en què la detenció del vehicle pugui originar riscos per a la circulació. En aquest cas, l’agent ha d’indicar els motius concrets que la impedeixen.
b) Que la denúncia es presenti mentre el vehicle està estacionat i el conductor no hi és.
c) Que l’autoritat sancionadora tingui coneixement dels fets a través de mitjans de captació i reproducció d’imatges que permetin identificar el vehicle.
d) Que l’agent denunciant estigui realitzant tasques de regulació del trànsit i no disposi dels mitjans necessaris per perseguir el vehicle infractor, sigui perquè presti servei a peu, servei de protecció escolar o servei en un accident.
e) Que l’agent denunciant estigui prestant servei de grua.
f) Que l’agent denunciat estigui atenent altres usuaris. En aquest cas, l’agent ha d’especificar l’objecte concret de l’atenció.
g) Que l’agent denunciant estigui col·laborant en el trasllat de ferits.
h) Que l’agent denunciant es trobi en una situació preferent de regulació del trànsit, s’hagi d’aturar i no pugui detenir el vehicle.
i) Que l’infractor desobeeixi la indicació de detenir-se per part de l’agent.
j) Que l’infractor no atengui al requeriment de l’agent.
k) Que l’infractor refusi la notificació.
l) Que l’infractor fugi.
m) Que l’infractor s’hagi lesionat durant l’accident.
n) Que el vehicle infractor estigui en servei d’urgència.
o) Que l’excés de velocitat per part de l’infractor ho impedeixi.
p) Que la seguretat de tercers ho impedeixi.
q) Que la distància ho impedeixi.
r) Que les característiques de la via ho impedeixin.
s) Que s’estiguin fent obres a la via.
t) Que hi hagi una gran intensitat de circulació.
u) Que es dificulti la fluïdesa del trànsit.
v) Que s’esdevinguin causes meteorològiques adverses que facin inviable la notificació.
w) Que se circuli en sentit contrari.
7. En tots els casos s’ha indicar, en el butlletí de denúncia, el motiu pel qual no s’ha pogut ni detenir el vehicle ni identificar-ne el conductor.
Article 108. Tramitació de les denúncies
Un cop rebuda la denúncia a l’Ajuntament, l’òrgan instructor ha d’examinar i comprovar el compliment dels requisits legals establerts i impulsar, si escau, la tramitació ulterior de la denúncia, de conformitat amb els procediments previstos en la legislació estatal que regula el procediment administratiu sancionador en matèria de trànsit.
0 comentarios