PREAMBUL
L’article 4 de la Llei 7/1985, del 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local confereix als municipis, en qualitat d’Administració pública de caràcter territorial i dins de l’esfera de les seves competències, entre d’altres:
1. Les potestats reglamentària i d’autoorganització.
2. Les potestats d’execució forçosa i sancionadora.
Per part seva, l’article 25.2.g de la dita Llei precisa que el municipi, en els termes de la legislació de l’Estat i de les comunitats autònomes, exerceix, entre d’altres, les competències pròpies següents:
1. Trànsit.
2. Estacionament de vehicles i mobilitat.
3. Transport col·lectiu urbà.
L’article 7 del Reial decret legislatiu 6/2015, del 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària atribueix als municipis les competències següents:
1. La regulació, ordenació, gestió, vigilància i disciplina, per mitjà d’agents propis, del trànsit a les vies urbanes de la seva titularitat, així com la denúncia de les infraccions que es cometin en aquestes vies i la sanció de les infraccions quan no sigui expressament atribuïda a una altra administració.
2. La regulació, mitjançant una ordenança municipal de circulació, dels usos de les vies urbanes, fent compatible la distribució equitativa dels aparcaments entre tots els usuaris amb la fluïdesa necessària del trànsit rodat i amb l’ús dels carrers per part dels vianants. I també l’establiment de mesures d’estacionament amb limitació horària amb la finalitat de garantir la rotació dels aparcaments, prestant una atenció especial a les necessitats de les persones amb mobilitat reduïda que utilitzen vehicles, per tal d’afavorir la seva integració social.
3. La immobilització de vehicles a les vies urbanes quan no disposin de cap títol que els habiliti a estacionar en zones amb limitació horària o quan excedeixin de l’autorització concedida, fins a identificar-ne el conductor. També la retirada de vehicles de les vies urbanes i el seu posterior dipòsit quan obstaculitzin, dificultin o suposin un perill per a la circulació; o quan es trobin mal aparcats a les zones d’estacionament restringit, en les condicions previstes per a la immobilització en aquest mateix article. Les bicicletes només s’han de retirar i portar al dipòsit corresponent si estan abandonades o si, estant amarrades, dificulten la circulació tant de vehicles com de persones o si danyen el mobiliari urbà. Igualment, la retirada de vehicles de les vies interurbanes i el seu posterior dipòsit, en els termes que reglamentàriament es determinin.
4. L’autorització de proves esportives quan tinguin lloc íntegrament i exclusivament al nucli urbà, excepte les travessies.
5. La realització de les proves a què al·ludeix l’article 5.o del Reial decret legislatiu 6/2015 a les vies urbanes, en els termes que reglamentàriament es determinin.
6. El tancament de vies urbanes quan sigui necessari.
7. La restricció de la circulació a determinats vehicles a les vies urbanes per motius mediambientals.
L’any 1995, l’Ajuntament de Barberà del Vallès va aprovar una ordenança de circulació que en l’actualitat només es troba en vigor parcialment, a conseqüència dels canvis normatius posteriors.
Per aquest motiu, cal dictar una norma que actualitzi, en l’àmbit del terme municipal de Barberà del Vallès, la circulació de vehicles, de vianants i d’altres mitjans de transport personal; l’ordenació del règim de parada i d’estacionament, i la regulació d’altres usos i activitats que es produeixen a les vies de titularitat municipal.
Així doncs, aquesta Ordenança municipal de trànsit de l’Ajuntament de Barberà del Vallès s’ha elaborat a l’empara del que estableix la normativa nacional i seguint els criteris que s’exposen a continuació.
En primer lloc, s’han recopilat les nombroses modificacions que ha introduït la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària des de l’origen fins a l’aprovació del text refós de l’any 2015. A més, s’hi han inclòs les últimes modificacions aprovades pel Reial decret 970/2020, del 10 de novembre, pel qual es modifiquen el Reglament general de circulació, aprovat pel Reial decret 1428/2003, del 21 de novembre, i el Reglament general de vehicles, aprovat pel Reial decret 2822/1998, del 23 de desembre, en matèria de mesures urbanes de trànsit, en el qual es rebaixa el límit de velocitat de circulació genèric a les vies urbanes de 50 km/h a 30 km/h per a aquells carrers que disposen d’un sol carril per sentit de circulació, per reduir la sinistralitat viària, especialment als col·lectius de persones vulnerables. Així, amb Reial decret 970/2020 es fa una remissió expressa al contingut del Reglament (UE) 168/2013 del Parlament Europeu i del Consell, del 15 de gener, relatiu a l’homologació dels vehicles de dues o tres rodes i dels quadricicles, i a la vigilància del mercat d’aquests vehicles per harmonitzar la normativa nacional amb l’europea i per delimitar-ne l’aplicació respecte a aquells vehicles que no es troben en el seu àmbit.
En segon lloc, s’ha consultat un nombre apreciable d’ordenances municipals sobre la matèria en diferents ciutats espanyoles que han estat aprovades en els últims anys. Aquesta tasca ha permès incorporar les innovacions que estan en vigor, tant en l’àmbit europeu —en línia de les recomanacions de la Unió Europea i de l’Organització Mundial de la Salut— com en els àmbits nacional i municipal, i que, pel seu contingut, s’entén que han de formar part d’aquesta Ordenança municipal.
En tercer lloc, s’han escomès millores tècniques per simplificar i aclarir amb precisió el que disposa el text de l’Ordenança, a fi de garantir-ne la comprensió lògica i evitar equívocs en la interpretació de la norma relativa a una matèria que és d’especial interès i transcendència per als ciutadans.
Finalment, s’han inclòs alguns canvis fruit de la casuística i de l’experiència pròpies del municipi i dels serveis públics municipals concernits per aquesta Ordenança.
Transcorreguts vint-i-set anys de vigència de l’Ordenança anterior, la principal novetat de l’Ordenança actual radica en l’afany per dotar el municipi d’una norma homologada i adaptada a la realitat de la circulació i de la mobilitat dels nostres dies, atenent a situacions no existents o regulades llavors i, al seu torn, contemplant usos i pràctiques que previsiblement adquiriran més protagonisme en anys esdevenidors.
L’Ordenança s’estructura en un títol preliminar i set títols amb cent vuit articles, una disposició transitòria, tres disposicions derogatòries, una disposició final i tres annexos.
El títol preliminar estableix l’objecte i l’àmbit d’aplicació de l’Ordenança.
El títol primer determina les normes generals de trànsit i seguretat viària i descriu, entre d’altres, les funcions de la Policia Local, la regulació de la senyalització i les prohibicions, les excepcions i les infraccions referides a la circulació de vehicles que emeten pertorbacions, contaminants o que han estat sotmesos a modificacions no autoritzades. També estableix el règim de reserva de carrils, la implantació de les zones d’espera avançada i l’ordenació especial del trànsit, amb la novetat de la potestat del tancament del trànsit per raons mediambientals (zona de baixes emissions o ZBE).
El títol segon defineix el comportament a la via pública de vianants, de cicles i de vehicles de mobilitat personal, els quals, en els darrers anys, han anat guanyant presència als carrers de la ciutat.
El títol tercer conté les disposicions referides a la circulació de vehicles, a la velocitat i els límits, als sorolls i els fums, als permisos especials per circular i a les mesures de seguretat per a conductors i passatgers.
El títol quart fa referència a les parades i als estacionaments i estableix les normes generals que s’han de seguir —entre les quals hi ha el règim de reserva per a l’estacionament de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda— i les normes específiques relatives als estacionaments amb control horari, als tipus de reserves, a les reserves temporals de la via, a les reserves per a punts de recàrrega de vehicles elèctrics, i a les reserves per dur a terme operacions de càrrega i descàrrega.
El títol cinquè s’ocupa de les mesures provisionals i d’altres mesures, com la immobilització, la retirada i el dipòsit de vehicles.
El títol sisè regula el tractament residual dels vehicles abandonats a la via pública: d’una banda, la declaració d’un vehicle en situació d’abandó i el seu tractament com a residu; de l’altra, la renúncia a la titularitat, una innovació significativa que permet renunciar als vehicles i cedir-los posteriorment a l’Ajuntament.
El títol setè conté les infraccions i les sancions, les responsabilitats i el procediment sancionador general de l’Ordenança.
Els tres annexos contenen, el primer, un quadre amb els supòsits d’infracció i les sancions respectives; el segon, les indicacions a seguir per senyalitzar les reserves temporals dels espais de la via pública, i el tercer, els codis de senyalització i els senyals que els corresponen.
0 comentaris