Reglament de Participació ciutadana
La Participació Ciutadana està regulada pel Reglament de Participació Ciutadana, aprovat definitivament pel Ple Municipal el 20 de setembre de 2018. Aquest document ha estat elaborat de manera participativa amb les entitats i la ciutadania.
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. L’objecte d’aquest reglament és l’establiment del règim jurídic, les modalitats, el procediment, la realització i la convocatòria dels instruments i mecanismes de participació ciutadana en l’àmbit competencial de l’Ajuntament.
2. Els instruments de participació que preveu aquest reglament s’entenen sense perjudici dels procediments de participació i col·laboració ciutadanes establerts amb caràcter general per la legislació de règim jurídic i procediment administratiu, i per la legislació de règim local, o d’aquells que puguin establir- se per llei, amb caràcter específic, en relació amb una determinada actuació o decisió política.
3. Les formes, els mitjans i els procediments de participació no poden en cap cas disminuir les facultats de decisió que corresponen als òrgans representatius.
Article 2. Concepte de participació
Es configura com el dret de la ciutadania d’intervenir, de forma individual o col·lectiva, en la definició i l’aplicació de les polítiques públiques de l’Ajuntament a través de processos de consulta, deliberació, decisió, desenvolupament i avaluació sobre qualsevol assumpte de la seva competència, a través dels òrgans i mitjans de participació establerts en aquest reglament i en les lleis.
Article 3. Principis generals
1. Les formes de participació s’han d’adequar als principis de transparència, publicitat, claredat, accés a la informació, neutralitat institucional, primacia de l’interès col·lectiu, inclusió, protecció de dades de caràcter personal i rendició de comptes.
2. Aquests principis es configuren com a obligacions per a l’Ajuntament i com a drets i garanties per als subjectes legitimats per a participar en el procés que es tracti.
3. Per fer efectiu el dret a la participació ciutadana en totes les seves vessants cal una actitud proactiva per part de l’Ajuntament amb les tres accions que l’article 9.2 de la Constitució indica per a tots els poders públics; promoure, remoure i facilitar. En l’àmbit d’aquest Reglament cal promoure els canals i instruments aptes per a la màxima i més àmplia i inclusiva participació; remoure els obstacles que la dificultin o impedeixin, articulant mitjans singulars per arribar a les persones que per les seves circumstàncies personals o socials o per desigualtat de gènere, i/o edat tenen més dificultats; i facilitar la intervenció ciutadana en els processos de presa de decisions polítiques, de manera que la utilització d’aquests canals no depengui principalment de l’acció institucional sinó que la iniciativa ciutadana, amb la seva autonomia i la seva pluralitat, pugui tenir un pes important en aquests processos.
4. En tot procés de participació ha de garantir-se les fases d’informació, deliberació, valoració de propostes, avaluació i retiment de comptes.
5. En particular, el retiment de comptes ha de consistir a donar a conèixer els criteris utilitzats per a valorar les aportacions i propostes, i els motius pels quals han estat acceptades o rebutjades, i acreditar el compliment dels compromisos assumits com a conseqüència del procés de participació ciutadana.
Article 4. Transparència i accés a la informació pública
1. Amb l’objectiu de fer efectiva la participació ciutadana, l’Ajuntament ha de facilitar a totes les persones, a títol individual o en nom i representació de qualsevol persona jurídica legalment constituïda o altres formes d’acció col·lectiva, l’accés a la informació pública en els termes previstos legalment.
2. L’accés no està condicionat a la concurrència d’un interès personal, no queda subjecte a motivació i no requereix la invocació de cap norma.
3. Per accedir a la informació pública s’ha de presentar un escrit de sol·licitud al registre municipal o mitjançant els canals telemàtics establerts, sense més limitacions que les establertes en aquest Reglament i la legislació aplicable, en particular la llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal i el RGPD (Reglament General de Protecció de Dades europeu) del 25 de maig de 2016.
Article 5. Els mitjans d’informació locals
1. L’Ajuntament promourà i mantindrà l’edició de publicacions escrites o digitals per tal de transmetre la informació a la ciutadania i facilitarà la mes àmplia difusió per tot el municipi. Es procurarà especialment donar a conèixer els projectes i actuacions d’interès municipal, els períodes d’informació pública i l’agenda d’activitats.
2. En la mesura de la seva capacitat econòmica i tècnica, l’Ajuntament promourà espais a la ràdio local o a d’altres mitjans al seu abast, a més de la informació de la ciutat, en els quals es puguin fer debats i consultes als responsables polítics respecte de les qüestions de competència municipal i d’interès local. La participació del teixit social de la ciutat en l'Emissora Local Ràdio Barberà es regularà a través del Contracte Programa i del Consell assessor consultiu i no vinculant de l'Emissora Municipal.
3. L’Ajuntament promourà la creació d’espais a la ciutat per a la instal·lació de cartelleres, panells, banderoles i d’altres anàlegs que, d’acord amb les ordenances municipals reguladores d’aquesta activitat, puguin permetre donar publicitat de les activitats d’interès local que realitzen els diferents agents socials del municipi.
Article 6. Ús de les TIC (Tecnologies de la informació i de la comunicació)
1. L’Ajuntament impulsarà mecanismes i instruments que permetin la interrelació amb la ciutadania, preferentment amb l’ús de mitjans electrònics i les tecnologies de la informació i la comunicació.
2. Particularment, ha d’impulsar l’ús dels mitjans electrònics en la convocatòria, la constitució, l’adopció i la documentació d’acords dels òrgans col·legiats en què participen la ciutadania, les entitats i les empreses; i ha de promoure l’ús de les TIC per a facilitar la construcció de comunitats virtuals de persones, entitats (o altres formes d’acció col·lectiva) i empreses amb interessos comuns o connexos, i facilitar-ne la canalització cap a l’Ajuntament.
3. S’ha de garantir el dret de les persones físiques a comunicar-se amb l’Ajuntament a través de mitjans electrònics, així com fer complir l’obligació que tenen les persones jurídiques i entitats o col·lectius sense personalitat jurídica de relacionar-se amb l’Administració electrònicament, en els termes establerts en la legislació de procediment administratiu.
Article 7. Sistema de defensa dels drets de la ciutadania
1. L’ajuntament ha d’exigir responsabilitats al personal i a les autoritats municipals que no respectin o vulnerin l’exercici dels drets de la ciutadania en relació amb la participació.
2. Les vies a disposició de la ciutadania per a la defensa i protecció dels drets de participació, sens perjudici dels recursos administratius o jurisdiccionals pertinents, són:
a) L’Oficina d’Atenció Ciutadana.
b) El sistema general de queixes i reclamacions municipals.
Per correu electrònic, a l'adreça de correu barbera@bdv.cat
Per internet, visitant la Seu Electrònica de l'Ajuntament, a l'adreça www.bdv.cat,
Per telèfon, trucant al 937 297 171 o al 638 128 270 si truquen des d'un telèfon mòbil, i
De manera presencial, a les Oficines d'atenció ciutadana de l'Ajuntament
L’Ajuntament elaborarà una memòria anual del conjunt de queixes i reclamacions i el seu temps de resolució, la qual farà pública.
c) La Comissió Transversal de Seguiment del Reglament, si s'ha creat.
d) La possibilitat de reunir-se amb les persones que tenen la responsabilitat tècnica i política respecte de temes de la seva competència.
e) L'Ajuntament garantirà els drets de totes les persones del municipi davant l'actuació de les administracions i dels organismes públics o privats vinculats o que en depenen, així com de les empreses que presten serveis d'interès general (llum, aigua, gas, etc.) amb la màxima eficiència, experiència i estalvi de la despesa pública o bé, a través de la signatura d'un conveni d'un col·laboració entre el Síndic de Greuges de Catalunya i l'Ajuntament o per mitjans propis a través d'un Sindicatura Municipal de Greuges.
Compartir