Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Obrim un periode que finalitza el 6 de juny de 2021, en el qual la ciutadania de Barberà del Vallés pot realitzar propostes del document.

Hem organtizat el document en 20 apartats per tal de facilitar la participació.

Revisa la documentació i deixa'ns en els comentaris les teves aportacions!

També podeu descarregar-vos el document sencer aquí

20 publicacions

1 - Model de gestió - La gestió dels menjadors educatius
Es considera que s'ha de permetre la diversitat de models de gestió dels menjadors educatius, però amb un sistema de priorització.En primer lloc, de manera prioritària gestionats per les associacions de mares i pares d'alumnat i associacions de famílies d'alumnat dels centres educatius, com a segona opció els ajuntaments i en tercer altres administracions.En cas que no gestioni l'AMPA/AFA dels centres educatius caldria garantir que en la comissió de menjador existeixin fórmules per al seguiment …
2 - Model de gestió - Presa de decisions i coordinació dels menjadors educatius
No és tan important qui gestiona, si no assegurar que les AMPA/AFA i les famílies estaran presents en la definició del projecte de menjador educatiu, en la comissió de menjador i en el seguiment del contracte. Cada model de menjador ha d'estar coordinat amb el projecte educatiu de centre, amb la mateixa línia d'actuació. Diferents models de menjador- però sempre inclòs en el projecte educatiu del centre.
3 - Model de gestió - Contractació del servei de menjadors educatius
Per a la contractació del servei de menjador educatiu cal tenir en compte el document sobre criteris per la contractació d'empreses per a la qualitat alimentària.Els contractes han de garantir obligatòriament les recomanacions de l'ASPCAT- ACSA, (Agència de Salut Pública de Catalunya- Agència Catalana de Seguretat Alimentària).Es important l'aplicació de l'espai del migdia a la Llei catalana de contractes de serveis. Així com la possibilitat d'establiment de convenis de col·laboració.Caldria ass…
4 - Projecte educatiu de l'espai migdia - El projecte i la relació amb el projecte educatiu de centre
El projecte de menjador ha d'estar incorporat al projecte educatiu de centre. Ha de tenir la mateixa mirada pedagògica pel que fa a la inclusió, la interculturalitat, la sobirania alimentària,.. i vinculació entre PEC/PGA/AU. És fonamental la participació de la comunitat educativa i de les famílies.Els objectius pedagògics del projecte educatiu de l'espai del migdia s'han d'adreçar a promoure el desenvolupament integral de l'infant. En aquest sentit, s'han de treballar els hàbits d'higiene, la s…
5 - Projecte educatiu de l'espai migdia - Coneixement i participació en el projecte
Cal potenciar el coneixement del Projecte educatiu de l'espai del migdia i la participació de les famílies, el professorat i l'alumnat en aquest projecte. Que no sigui un projecte que el prepara l'empresa contractada, s'aprova en consell escolar de centre totalment donat sense participació. És fonamental la incorporació en aquesta participació a tota la diversitat de famílies existent en el centre per garantir una mirada compartida, la diversitat cultural, ... que es pugui participar per exemple…
6 - Projecte educatiu de l'espai migdia - Les ràtios
Per establir les ràtios dels espais interlectius del migdia s'hauria d'estudiar la realitat de cada centre educatiu en particular, per adequar-les a les pròpies necessitats.De forma generalitzada, convindria establir les ràtios per cicles educatius, en aquest sentit per a l'adequada atenció dels infants es recomanen les ràtios següents:- Segon cicle d'educació infantilP3: 1-10P4-P5: 1-12- Cicle mitjà d'educació primària1-15- Cicle superior d'educació primària 1-20A aquestes ràtios òptimes s'haur…
7 - Projecte educatiu de l'espai migdia - Atenció a la diversitat
Es percep que en els espais interlectius del migdia no s'està acompanyant adequadament els infants, sobre tot en aquells centres amb ràtios més elevades.Tot i que l'Ajuntament de Barberà de Vallès des del curs 2016-2017, de forma voluntària, obre un pla d'ocupació que permet dotar a les escoles de monitoratge de suport a la diversitat, que cal veure si es podrà mantenir la continuïtat, se segueix considerant insuficient.En aquest sentit, es creu necessari que el Departament d'Educació s'impliqui…
8 - Projecte educatiu de l'espai migdia - Tipologia d'activitats
Les activitats de l'espai del migdia haurien d'alternar el joc lliure amb el dirigit des d'una perspectiva d'educació en el lleure i incloure espais de descans, de lectura i de relaxació.En la programació de les activitats s'haurà d'assegurar la inclusió i la interculturalitat, així com activitats relacionades amb l'educació alimentària.Cal potenciar la decisió dels infants, per aquesta raó l'oferta d'activitats ha de ser prou flexible, per tal que puguin escollir entre diferents opcions (més o …
9 - Projecte educatiu de l'espai migdia - Normes de convivència i respecte
En l'establiment de normes de convivència i respecte és important la mirada compartida de professorat i monitoratge i el treball de les normes conjuntament amb els infants.Caldria coordinar espais compartits per treballar temes d'assetjament, conflictes i atenció a la diversitat, això permetria fer detecció també dins de l'espai del migdia.
10 - Projecte educatiu de l'espai migdia - Promoció de l'autonomia, els hàbits i la decisió de l'infant
L'autonomia dels infants en els espais del migdia és un aspecte important a potenciar, així com la llibertat de decisió de les quantitats de l'àpat.Cal promoure l'autogestió per part de l'alumnat i promoure l'autonomia amb l'organització de diferents espais i la flexibilitat en la proposta d'activitats. 
11 - Qualitat alimentària de l'espai del migdia - Valoració general de la qualitat nutricional
Cal utilitzar els recursos que tenim al nostre abast per revisar els menús, millorar i assegurar la qualitat alimentària. (PReME- Programa de revisió de menús escolars de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, Programa municipal de Salut).
12 - Qualitat alimentària de l'espai del migdia - Propostes de millora dels menús
El producte ha de ser de proximitat, de temporada, variat, sostenible i ecològic.Cal garantir la diversitat de menús per temes de salut i culturals i assegurar un bon tractament del tema dels al·lèrgens, menús variats i amb màxima equivalència possible amb el menú bassal.És important tenir en compte els documents existents per atendre la diversitat cultural.Disposar de cuina pròpia és un valor afegit i es prioritza sempre que sigui possible, considerant que també és millor per a l'atenció a les …
13 - Qualitat alimentària de l'espai del migdia - Reaprofitament dels aliments sobrants dels menjadors educatius
Es considera que s'hauria de promoure la participació de totes les escoles en el projecte solidari " Recooperem", de distribució d'aliments i reducció del malbaratament alimentari del Consell Comarcal.
14 - Qualitat alimentària de l'espai del migdia - Normativa: Sistemes APPCC
És imprescindible el compliment de la normativa. Cal que se segueixin els principis d'acord amb l'Anàlisi de Perills i Punts de Control Crítics (APPCC) exigits per l'Agència Catalana de Seguretat Alimentària.
15 - Finançament - Preu del menú diari
Caldria unificar criteris del preu del menú i monitoratge i equilibrar la relació entre serveis i preu.El preu del menú s'hauria d'establir entre el mínim i el màxim, calculat per garantir que el menjar sigui de qualitat i que les condicions laborals i el sou del monitoratge sigui el que li correspon.Tenir en compte que si el preu de menú s'apuja, també s'hauran d'incrementar les beques de menjador.
16 - Finançament - Sistemes de cobrament
Es considera que la millor forma de pagament del servei és a més vençut.En la licitació s'ha de garantir que l'empresa pugui fer de cobrament del servei directament i que es faci càrrec del cobrament dels impagats.És imprescindible que la relació de l'empresa i l'AMPA/AFA sigui molt transparent.
17 - Finançament - Polítiques d'ajudes
Referent a les polítiques d'ajudes cal mantenir la línia d'ajuts municipals, promoure canvis en la política de llindars del Consell Comarcal i continuar amb els ajuts addicionals de Fundació Probitas, Aldeas infantils.La fórmula més adequada és la tarifació social, amb bonificació addicional per part de Serveis Socials, com s'està gestionant a les Llars d'infants públiques municipals de la ciutat.Cal tenir present que l'alumnat dels instituts escola no reben ajut del Consell Comarcal. Atès que e…
18 - Selecció i formació del personal de l'espai educatiu del migdia
El personal educador de l'espai del migdia ha de tenir la formació inicial mínima obligatòria per normativa, la de monitoratge del lleure o superior de graus vinculats amb l'educació, més la de manipulació d'aliments.El personal de monitoratge de suport a la diversitat podria formar-se en un pla d'ocupació específic i el personal de cuina ha de tenir la titulació mínima que marqui la normativa.La formació continuada necessària estarà centrada en l'aplicació dels protocols d'al·lèrgies, prevenció…
19 - Comunicació, participació i mecanismes de supervisió
Per integrar l'espai de migdia en el funcionament de l'escola, com un espai educatiu més, és necessari que la comunicació sigui fluïda.S'han d'establir mecanismes de comunicació a diferents nivells, entre el personal educador del migdia i les tutories, l'espai del migdia i les famílies, ..per tal de intercanviar informació i actuar coordinadament.Es convenint disposar de mecanismes de supervisió davant incompliments que es poden tractar en una comissió mixta de menjador, per tal de resoldre'ls c…
20 - Espai físic i instal·lacions
Tenint en compte que l'estat de les instal·lacions pot influir en el clima de relaxació necessari en l'espai del migdia, es valora molt positivament la posada en marxa del projecte: Menjador sense soroll.La infraestructura del menjador hauria de ser sostenible, saludable i educativa, amb utilització de ceràmica, vidre, estovalles i tovallons de roba.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir